eCitan należy do najpopularniejszych modeli wśród elektrycznych vanów Fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vans zamknął rok 2024 wzrostami sprzedaży we wszystkich segmentach modeli. W minionym roku łącznie zarejestrowano 10.082 samochody, czyli o 1.384 pojazdy więcej niż w 2023 r. Udział w polskim rynku wyniósł natomiast 13,1 proc.
Największą liczbę sprzedanych aut firma odnotowała w segmencie dużych samochodów dostawczych: do klientów trafiły łącznie 6.502 Sprintery oraz eSprintery, co dało trzecią pozycję na rynku. W segmencie pojazdów średniej wielkości z 2.814 zarejestrowanymi sztukami Vito, Klasy V (także w wersjach elektrycznych) oraz Klasy V Marco Polo Mercedes-Benz Vans uplasował się na pozycji piątej. Z kolei w grupie małych pojazdów dostawczych zarejestrowano 766 sztuk Citana i Klasy T (w tym eCitany i EQT). Jednocześnie w kategorii elektrycznych pojazdów dostawczych i prywatnych vanów Mercedes-Benz Vans był liderem rynkowym z łączną sprzedażą 633 sztuk samochodów.
Branża doceniła także nowy Mercedes-Benz Vito Furgon, który w 13. plebiscycie Fleet Derby 2024 został zwycięzcą w kategorii samochodów dostawczych o DMC do 3,5 tony.
Powodem do satysfakcji jest też wysoki wskaźnik wyposażenia pojazdów dostawczych Mercedes-Benz w usługi łącznościowe – ponad 89 proc. samochodów opuszcza salony dealerskie z w pełni aktywowanymi usługami Mercedes me Connect, co oznacza, że klienci docenili wygodę sterowania różnymi funkcjami pojazdów z poziomu smartfona. Jednocześnie, począwszy od 2024 roku wszystkie modele Mercedes-Benz Vans wyposażone są w standardzie w najnowszą wersję systemu multimedialnego MBUX oraz liczne systemy bezpieczeństwa, takie jak: aktywny asystent utrzymania pasa, ATTENTION ASSIST, aktywny asystent układu hamulcowego i kamera cofania.
Nowości w portfolio
Rok 2024 przyniósł wiele ważnych zmian i udoskonaleń w gamie pojazdów Mercedes-Benz Vans:
- rozszerzone i unowocześnione zostało portfolio małych vanów i samochodów dostawczych: eCitan Tourer i EQT otrzymały wersje z rozszerzonym rozstawem osi i opcjonalnie nawet siedmioma siedzeniami; do oferty dołączyły Citan Mixto i eCitan Mixto z możliwością bardziej elastycznej aranżacji wnętrza; wszystkie modele otrzymały unowocześnione kokpity z najnowszą wersją systemu MBUX i wielofunkcyjną kierownicą, a także ulepszone linie wyposażenia i pakiety bezpieczeństwa.
- klienci komercyjni otrzymali nową generację Vito i eVito.
- w kwietniu do sprzedaży trafił nowy eSprinter – oparty na zupełnie nowej architekturze systemu napędowego, wyposażony w nową baterię oferującą zasięg w cyklu mieszanym do 440 km, a w ruchu miejskim nawet 530 km (obie wartości wg WLTP). Nowością jest bardziej wydajny silnik z zaawansowaną elektryczną osią, umieszczone w tylnym module pojazdu. Do najnowszej wersji dużego pojazdu dostawczego z napędem elektrycznym można też już zamawiać opcjonalne wyposażenie takie samo, jak w przypadku modelu z silnikiem spalinowym.
- na rynku zadebiutowała nowa generacja Klasy V, a w ślad za nią nowy kultowy kamper Klasa V Marco Polo oraz jego rekreacyjna wersja Klasa V Marco Polo HORIZON, którego produkcja rozpocznie się w tym roku.
Lider na rynku elektrycznych vanów
Portfolio Mercedes-Benz Vans obejmuje już wszystkie modele w wersji elektrycznej: od najmniejszego eCitana i EQT przez nowego eVito i EQV po najnowszego eSprintera.
Debiutujący w kwietniu nowy eSprinter zdobył szybko uznanie klientów – 261 sprzedanych sztuk zapewniło modelowi drugie miejsce w segmencie dużych pojazdów dostawczych z napędem elektrycznym. W grupie średnich samochodów odświeżone w kwietniu wersje eVito i EQV zajęły również drugie miejsce z wynikiem 202 sztuki. Liderem swojego segmentu okazały się natomiast eCitan oraz EQT z rezultatem 170 zarejestrowanych sztuk. Łącznie Mercedes-Benz Vans sprzedał w 2024 roku 633 samochody elektryczne (w tym znaczną większość, 509 sztuk, z homologacją ciężarową N1), co stanowi wzrost o 130 egzemplarzy w stosunku do roku poprzedniego i zapewnia marce wiodącą pozycję na polskim rynku pojazdów dostawczych i vanów z napędem elektrycznym.
Kompletny ekosystem
Klienci wraz z zakupem samochodu elektrycznego otrzymują dostęp do wielu usług i udogodnień. Na przykład Mercedes-Benz Vans oferuje do wszystkich modeli dostawczych z napędem bateryjnym usługę ładowania Mercedes me Charge, zapewniającą możliwość korzystania z ponad 7.300 punktów ładowania w Polsce i ponad 850.000 punktów ładowania w całej Europie. Proces ten można aktywować różnymi metodami – kartą RFID, za pomocą systemu multimedialnego MBUX, poprzez aplikację Mercedes me oraz (dla eSprintera, eVito i EQV) za pomocą usługi Plug&Charge. Korzystając z Mercedes me Charge klienci zyskują pełną przejrzystość cenową, dzięki trzem taryfom do wyboru. Na koniec miesiąca klient otrzymuje jedną fakturę, a w każdym momencie ma dostęp do historii kosztów z poziomu aplikacji Mercedes me oraz Portalu Mercedes me Charge
Jednocześnie wszystkie modele wyposażone są w system multimedialny MBUX z nawigacją Electric Intelligence, dzięki której można nie tylko sprawdzić status stacji ładowania na wyświetlaczu samochodu, ale także zaplanować trasę z uwzględnieniem koniecznych postojów na ładowania. Dostępne są także usługi zdalne Mercedes me Connect, dzięki którym kierowca jest w stanie w każdej chwili sprawdzić m.in. status ładowania, przesłać dane nawigacyjne do pojazdu lub aktywować wstępną klimatyzację tak, by kabina została ogrzana lub schłodzona przed rozpoczęciem jazdy. W ofercie jest również szereg rozwiązań do ładowania – stacjonarne Wallboxy, przenośne systemy ładowania oraz rozwiązania przemysłowe i korporacyjne. (red)