Do oddziałów firmy w Niemczech trafiło 10 pierwszych ze 150 zamówionych pojazdów MAN eTruck
Podczas przekazania pierwszych dziesięciu ze 150 elektrycznych ciężarówek: od lewej - Friedrich Baumann, członek zarządu ds. sprzedaży i rozwiązań dla klientów w MAN Truck & Bus, Cyrille Bonjean, wiceprezes wykonawczy ds. transportu lądowego w DB Schenker w Europie, Marc Pühler, starszy wiceprezes ds. operacji systemowych, DB Schenker Europe oraz Michael Kobriger, członek zarządu ds. produkcji i logistyki w MAN Truck & Bus Fot. MAN
DB Schenker, jeden z wiodących na świecie dostawców usług logistycznych i lider rynku europejskiego transportu lądowego, odebrał 29 stycznia 2025 r. bezpośrednio z fabryki MAN Truck & Bus w Monachium dziesięć pierwszych dalekobieżnych elektrycznych samochodów ciężarowych, które dołączyły do jego floty.
Ciągniki siodłowe trafiły do oddziałów DB Schenker w całych Niemczech. Są to ciągniki siodłowe MAN eTGX Ultra, które zostały opracowane specjalnie z myślą o dużych wymaganiach dotyczących przestrzeni ładunkowej i umożliwiają zastosowanie naczep typu mega o wysokości wewnętrznej trzech metrów.
Takie naczepy od lat są wykorzystywane w szczególności w segmencie motoryzacyjnym, ale także w innych obszarach o wysokich wymaganiach dotyczących przestrzeni ładunkowej. Duża przestrzeń ładunkowa sprawia, że transport jest bardziej przyjazny dla środowiska, a w połączeniu z całkowicie elektrycznym MAN eTGX Ulra Low Liner znacznie zmniejsza emisję CO2. DB Schenker i MAN uzgodniły w liście intencyjnym (LOI) 2023, że do 2026 roku do floty dołączy 100 elektrycznych samochodów ciężarowych.
Podczas przekazania pierwszego pojazdu MAN eTGX obie firmy podpisały również kolejny list intencyjny na dostawę 50 pojazdów MAN eTGL. W pełni elektryczną 12-tonową ciężarówkę do miejskiego transportu towarowego można zamawiać od kwietnia 2025 roku i ma ona uzupełnić flotę elektryczną DB Schenker w logistyce dystrybucyjnej.
– Jesteśmy dumni z tego, że pierwsze dziesięć pojazdów MAN eTGX jest teraz w codziennej logistyce DB Schenker – mówi Friedrich Baumann, członek zarządu ds. sprzedaży i rozwiązań dla klientów w MAN Truck & Bus. – Dekarbonizacja transportu towarowego jest naszym wspólnym celem. Nowy MAN eTruck jest nie tylko lokalnie wolny od emisji CO2, ale także spełnia różnorodne wymagania naszych klientów. Jednym z przykładów jest transport objętościowy. Żaden inny seryjnie produkowany elektryczny ciągnik siodłowy na rynku nie oferuje tak krótkiego rozstawu osi przy maksymalnej pojemności akumulatora dla naczep o wysokości wnętrza wynoszącej trzy metry. Fakt, że DB Schenker chce polegać na firmie MAN również w zakresie elektrycznego transportu dystrybucyjnego z eTGL, potwierdza, że nasze portfolio eTruck oferuje odpowiednie rozwiązanie dla każdego sektora transportu.
Rewolucja we flocie DB Schenker
DB Schenker od wielu lat realizuje konsekwentną strategię zrównoważonego rozwoju. Oprócz ciągłego przechodzenia na alternatywne systemy napędowe obejmuje to stały wzrost wydajności w logistyce.
– Jako pionier w przechodzeniu na napędy bezemisyjne, DB Schenker będzie nadal inwestować w zrównoważone rozwiązania w przyszłości – wyjaśnia Cyrille Bonjean, executive vice president Land Transport w DB Schenker w Europie. – Cieszymy się, że jesteśmy pierwszym klientem, który ma możliwość uruchomienia floty 10 pojazdów MAN eTGX. Niektóre pojazdy będą wykorzystywane w codziennych przewozach planowych w naszej sieci drobnicowej w systemie dwuzmianowym, na przykład w codziennych przejazdach w obie strony między naszymi placówkami w Dortmundzie i Hanowerze. Inne pojazdy zostaną wdrożone specjalnie dla naszych klientów z branży motoryzacyjnej i konsumenckiej.
– Dzisiejszy dzień jest szczególny dla DB Schenker – dodaje Marc Pühler, senior vice president System Operations w DB Schenker w Europie. – Oprócz odbioru pierwszych elektrycznych samochodów ciężarowych do transportu długodystansowego od firmy MAN, podpisaliśmy list intencyjny w sprawie odbioru 50 samochodów ciężarowych MAN eTGL. Elektryczna 12-tonowa ciężarówka nie była wcześniej dostępna na rynku. Wraz z wprowadzeniem eTGL to się zmienia. eTGL idealnie nadaje się do użytku na ostatniej mili. Jesteśmy dumni, że mogliśmy wnieść naszą wiedzę i doświadczenie w rozwój i z niecierpliwością czekamy na pierwszy seryjny pojazd.
eTruck – pionier w swojej klasie
Ultra Low Liner eTruck MAN eTGX jest pionierem w swojej klasie: przy wysokości siodła wynoszącej 950 mm, krótkim rozstawie osi wynoszącym 3,75 metra, a mimo to maksymalnej pojemności akumulatora, oferuje zasięg około 500 kilometrów. Dzięki temu nadaje się do zastosowań, w których decydujące znaczenie ma maksymalna objętość ładunkowa do trzech metrów wysokości wnętrza. Dzięki modułowej koncepcji akumulatorów z możliwością wyboru zestawów o mocy 449 i 544 KM można go dostosować do różnych zadań transportowych. Oprócz technologii ładowania CCS (do 375 kW) można go zamówić z nowym standardem MCS o mocy ładowania do jednego megawata, co umożliwia jeszcze szybsze ładowanie pośrednie podczas przerwy kierowcy w prowadzeniu pojazdu.
Oprócz modeli eTGX i eTGS do transportu ciężkiego, ofertę elektrycznych samochodów ciężarowych MAN uzupełnia eTGL do lekkiego transportu dystrybucyjnego. Dzięki zasięgowi do 235 kilometrów, szybkiemu ładowaniu w około 30 minut i ładowności do 6.600 kg, w zależności od nadwozia, pojazd polecany jest do cichego i lokalnie wolnego od emisji CO2 transportu w miejskiej logistyce towarów.
Doradztwo 360 stopni
W przypadku przejścia na elektromobilność przedsiębiorstwa transportowe korzystają z 360-stopniowego doradztwa MAN w zakresie eMobility: obejmuje ono dostosowane do potrzeb klienta analizy dotyczące wykorzystania pojazdów i wymagań dotyczących infrastruktury ładowania. Zakres usług firmy MAN obejmuje również dostarczanie infrastruktury ładowania we własnym zakresie poprzez partnerstwo z dostawcami infrastruktury ładowania. Ponadto, podobnie jak w przypadku samochodów ciężarowych z napędem konwencjonalnym, dostępne są umowy serwisowe i rozwiązania finansowe specjalnie dostosowane do mobilności elektrycznej, a także liczne usługi cyfrowe. Należą do nich m.in. MAN eReadyCheck, za pomocą którego klienci mogą sprawdzić, w jaki sposób można jeździć na trasach dostaw wyłącznie z napędem elektrycznym, a także usługa ładowania MAN Charge & Go z kartą ładowania, która umożliwia proste, skonsolidowane planowanie ładowania i rozliczanie na trasach międzynarodowych.
Ze szkoleniem MAN ProfiDrive
„Szkolimy przyszłość" to hasło marki MAN ProfiDrive, działu zajmującego się szkoleniem kierowców, ich kwalifikacjami zawodowymi i specjalistycznym szkoleniem branżowym. Szkolenia z zakresu pojazdów elektrycznych cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów. Dzieje się tak, dlatego że elektromobilność nie tylko wymaga wiedzy na temat bezpiecznego obchodzenia się z technologią wysokiego napięcia, ale także znacząco zmienia zadanie związane z jazdą. Podczas gdy w przypadku silników wysokoprężnych hamowanie jest unikane w miarę możliwości poprzez przyjęcie płynnego i przewidującego stylu jazdy w celu oszczędzania paliwa, w przypadku elektryków obowiązuje inna zasada: zwalnianie za pomocą pedału przyspieszenia jest koniecznością, aby odzyskać energię poprzez rekuperację. Nauczenie się tego i zastosowanie w praktyce jest częścią szkolenia z przekazywania, które MAN ProfiDrive oferuje wszystkim kierowcom i menedżerom flot, którzy przechodzą na elektromobilność, podobnie jak ma to miejsce w przypadku DB Schenker.
Elastyczność dzięki wynajmowi
Pierwsze dziesięć pojazdów MAN eTGX jest eksploatowanych w DB Schenker przez TIP Group, jedną z wiodących, niezależnych od producentów, firm wynajmujących pojazdy użytkowe i usługodawców dla branży transportowej i logistycznej. Dostarczając pojazdy MAN eTrucks, TIP umożliwia firmom takim jak DB Schenker elastyczne i szybkie reagowanie na rosnące wymagania zrównoważonej logistyki.
Z federalnym finansowaniem
Pierwsze dziesięć ciężarówek MAN eTrucks dla DB Schenker jest finansowanych przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu w ramach dyrektywy w sprawie promowania lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych z alternatywnymi, przyjaznymi dla klimatu układami napędowymi i przynależną infrastrukturą tankowania i ładowania (KsNI). Wytyczne dotyczące finansowania są koordynowane przez NOW GmbH, a wnioski są zatwierdzane przez Federalny Urząd Logistyki i Mobilności. (red)
Pierwszych dziesięć e-ciężarówek dla DB Schenker trafiło do oddziałów firmy Fot. MAN