Wiadomości z rynku

sobota
22 lutego 2025

FPT Industrial zdominował Rajd Dakar 2025

Dziewięć pojazdów z silnikami CURSOR 13 w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej ciężarówek
7 lutego 2025

Fot. Iveco

 
FPT Industrial po raz kolejny staje na podium Rajdu Dakar: 47. edycja najtrudniejszego rajdu na świecie, Dakar 2025, przyniosła znowu niezwykłe osiągnięcie dodane do historii marki. Pojazdy IVECO – napędzane silnikami FPT Industrial – stanęły na podium i zapewniły sobie dziewięć z dziesięciu czołowych miejsc w klasyfikacji ciężarówek.

Jako wyłączny partner techniczny, marka wspierała zespoły de Rooy FPT, prowadzone przez kierowców Aleš Loprais, Vaidotas Žala i Anja Van Loon.

Fot. Iveco

 

Wyjątkowo trudne wyzwanie

Loprais, z InstaTrade Loprais Team de Rooy FPT, zajął 3. miejsce w dobrze znanym modelu IVECO Powerstar 2024/2025 wyposażonym w silniki FPT Industrial’s CURSOR 13. Vaidotas Žala, nowy zawodnik Skuba Team de Rooy FPT, i Anja Van Loon (Fried Van de Laar Racing Team de Rooy FPT), którzy doświadczyli już Rajdu Dakar w 2024 roku z pierwszorzędnymi wynikami, podbili wydmy Arabii Saudyjskiej, osiągając imponujące wyniki na wielu etapach, w tym sześć miejsc na podium dla Žali i czwarte miejsce dla Van Loon. Ci dwaj kierowcy ukończyli rajd odpowiednio na piątym i ósmym miejscu, odnotowując swoje najlepsze wyniki w historii zawodów.

Tegoroczna edycja, potwierdzona przez organizatorów jako jedna z najtrudniejszych w historii, składała się z dwunastu etapów obejmujących łącznie 8.000 kilometrów z Bisha do Shubaytah, w tym ponad 5.000 km odcinków specjalnych. Na ośmiu z 12 etapów Aleš Loprais finiszował w pierwszej trójce, wygrywając pięć z nich. Ten wyjątkowy wynik został osiągnięty dzięki niezwykle wydajnemu pojazdowi oraz silnikowi, który nigdy nie zawiódł zespołu podczas całego rajdu.
Po zakończeniu ostatniego etapu Aleš Loprais stwierdził:
– Jak zawsze, Dakar stawia przed nami, kierowcami, liczne wyzwania – od przeszkód napotykanych wydma po wydmie, po testy wytrzymałości i odporności, które rozwijają się z każdym odcinkiem. Każdego roku rajd przynosi nowe, cenne lekcje i nieoczekiwane niespodzianki. Aby sobie z nimi poradzić, warto polegać na silniku FPT Industrial, który po raz kolejny okazał się idealnym partnerem w tak ekstremalnych warunkach.

Tysiąc koni pod maską

Przejeżdżając przez jedną wydmę za drugą, trasa Dakaru uwydatniła zalety silników CURSOR 13, zaprojektowanych do najtrudniejszych zastosowań. Opatentowana przez FPT Industrial technologia HI-eSCR - rozwiązanie bez EGR - zapewnia niski całkowity koszt posiadania (TCO), również dzięki filtrowi DPF z pasywną regeneracją i – jak zapewnia producent – najlepszymi w swojej klasie interwałami wymiany oleju do 150.000 km.
Czyszczenie filtra DPF przy przebiegu do 600.000 km i zmniejszone zużycie oleju zapewniają korzyści pod względem czasu sprawności i obniżonych kosztów.

CURSOR 13 for IVECO Powerstar (Dakar 2025) – specyfikacja techniczna:
- Liczba cylindrów / 6 rzędowo / 24 zawory
- Turbosprężarka dwuprzepływowa
- Pojemność skokowa 12,88 l
- Moc maksymalna 735 kW (1.000 KM)
- Maksymalny moment obrotowy 5.000 Nm
- Masa sucha 1.150 kg (red)
 
Końcowa klasyfikacja generalna Rajdu Dakar 2025 – CIĘŻARÓWKI
* Martin Macik / Frantisek Tomasek / David Svanda (CZE) – MM Technology – 58H 42' 58'' – 00H 03' 50''
* Mitchel van den Brink / Moises Torrallardona / Jarno van de Pol (NLD) – Eurol Rally Sport – 61H 04' 11'' – +02H 21' 13'' – 00H 02' 00''
* Ales Loprais / David Kripal / Darek Rodewald (CZE) – Instatrade Loprais Team De Rooy FPT – 61H 09' 41'' – +02H 26' 43''
* Kees Koolen / Wouter de Graaff / Daniel Kozlovsky (NLD) – MM Technology – 64H 57' 40'' – +06H 14' 42'' – 00H 09' 20''
* Vaidotas Zala / Paulo Fiuza / Max van Grol (LTU) – Skuba Team De Rooy FPT – 66H 00' 22'' – +07H 17' 24'' – 00H 02' 10''
* Martin van den Brink / Bart van Heun / Rijk Mouw (NLD) – Eurol Rallysport – 66H 33' 41'' – +07H 50' 43'' – 00H 17' 00''
* Richard de Groot / Jan van der Vaet / Jan Hulsebosch (NLD) – Firemen Dakar Team – 70H 48' 19'' – +12H 05' 21'' – 02H 58' 10''
* Anja van Loon / Ben van de Laar / Jan van de Laar (NLD) – Fried van de Laar Racing Team De Rooy FPT – 73H 44' 58'' – +15H 02' 00'' – 03H 30' 00''
* Tomas Vratny / Bartlomiej Boba / Jaromir Martinec (CZE) – Fesh Fesh Team – 82H 24' 22'' – +23H 41' 24'' – 02H 45' 00''
* William de Groot / Koen Hendriks / Remon van der Steen (NLD) – De Groot Sport – 88H 14' 25'' – +29H 31' 27'' – 03H 02' 00''
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.