Eksperci Autoplac.pl przeanalizowali dane za 2024 rok i stworzyli raport, który ujawnia preferencje polskich kierowców co do wyboru aut. Jakie samochody cieszyły się największym zainteresowaniem na rynku wtórnym? Wnioski z wyszukiwań na portalu stanowią cenną wskazówkę, zarówno dla kupujących jak i sprzedawców. Raport powstał pod patronatem Truck.pl

Brak wyraźnych liderów wśród marek i modeli
Według danych portalu Autoplac.pl, na którym można znaleźć każdego dnia ponad 100.000 ogłoszeń sprzedaży pojazdów, pięcioma najchętniej wyszukiwanymi markami w 2024 roku, były Toyota, Ford, Volkswagen, Audi oraz Mercedes.
Dwie marki premium w pierwszej piątce nie stanowią zaskoczenia – to prezentuje obraz ogólnych trendów na rynku motoryzacyjnym. Liderzy przyciągają uwagę klientów, m.in. dzięki różnorodnej ofercie, akcjom marketingowym, pozytywnemu wizerunkowi, łączeniu niezawodności, komfortu oraz nowoczesnych technologii.
W drugiej części pierwszej dziesiątki najczęściej wyszukiwanych marek w 2024 r. na Autoplac.pl znajdziemy, m.in. dwie marki koreańskie: Kię oraz Hyundaia.
– Już od dłuższego czasu auta z tego azjatyckiego kraju budzą zaufanie klientów. Prawdopodobnie za kilka lat dołączą do tego grona pojazdy chińskie, które aktualnie coraz śmielej zdobywają europejski rynek nowych pojazdów – komentuje Marcin Korzeniewski, członek zarządu Autoplac.pl. – Obecność w czołówce BMW, Opla, a także Škody również nie stanowi większego zaskoczenia. Brakuje także wyraźnego lidera w tym zestawieniu - między poziomem 7,10% a 7,60% sklasyfikowano aż cztery marki.
Wśród Top 5 najchętniej poszukiwanych modeli w serwisie Autoplac.pl w 2024 roku znalazły się Audi A4, Audi A6, Volkswagen Golf, Škoda Octavia oraz Opel Astra. Jednak różnice procentowe między nimi są również niewielkie i trudno wskazać wyraźnego lidera.
– Można śmiało stwierdzić, że kierowcy mają różne gusta i żaden model nie zaskarbił sobie ich wyraźnej sympatii. Zmotoryzowani interesują się zarówno autami używanymi klasy wyższej, markami premium, nierzadko nieco starszymi rocznikowo, a także nieustannie docenianymi autami kompaktowymi. Aprobowane są praktyczne modele, do których bez wątpienia można zaliczyć każdy z naszej listy Top 5. Popularność Astry czy Golfa wskazuje również, że przystępność cenowa i wszechstronność, nadal odgrywają ważną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych – dodaje M. Korzeniewski
W Top 15 szukanych modeli brakuje aut z segmentu A i B. Użytkownicy serwisu Autoplac.pl częściej szukają więc aut większych, komfortowych, użytkowanych także w innych celach niż codzienne dojazdy z domu do pracy. Większe samochody nierzadko mają bogatsze wyposażenie, bowiem producenci zdają sobie sprawę, że wyznacznikiem zakupu jest nie tylko cena. Choć ta ostatnia wciąż ma kluczowe znaczenie przy finalnej decyzji zakupowej.

SUV-y wciąż są najchętniej kupowane
Polska miłość do SUV-ów wciąż trwa. Zgodnie z danymi z serwisu Autoplac.pl, ponad 33% wyszukiwań w 2024 roku dotyczyło właśnie tego segmentu.
– SUV-y przyciągają uwagę kierowców, ze względu na swój design, wszechstronność i dużą przestrzeń wewnątrz. To sprawia, że wpisują się w potrzeby użytkowników aut. Nie bez znaczenia pozostaje też wygoda oraz bezpieczeństwo - wyższa pozycja za kierownicą sprzyja lepszej widoczności. Do tego dochodzi praktyczność: zawieszenie w SUV-ach wspiera pokonywanie, rosnących jak grzyby po deszczu, progów zwalniających oraz jazdę po drogach w złej jakości - mówi Marcin Korzeniewski.
Prawie o połowę mniej wyszukiwań w serwisie Autoplac.pl dotyczyło nadwozia typu kombi (18,43%). To wciąż jest najbardziej doceniane przez rodziny, zwłaszcza kilkuosobowe, które dzięki niemu bez problemu mogą zapakować wszystkie bagaże i wyjechać na wakacje. Kombi cenią również osoby potrzebujące dużej przestrzeni ładunkowej, dzięki temu nadwoziu mogą używać pojazdu do realizacji swojego hobby lub potrzeb firmowych.
Hatchbacki (10,56%) i sedany (10,51%) nadal znajdują swoich zwolenników, głównie wśród kierowców poszukujących pojazdów do codziennego użytku w mieście, a rzadziej w trasie. To także nierzadko ekonomiczne rozwiązanie.
Te wyniki wskazują, że preferencje kierowców są mocno zróżnicowane, ale dominacja SUV-ów w ostatnich latach pozostaje niezachwiana.
Auta benzynowe górą
Wciąż największym powodzeniem na rynku wtórnym cieszą się pojazdy zasilane benzyną, które w 2024 roku były wyszukiwane na portalu Autoplac.pl trzykrotnie częściej niż auta z silnikami Diesla. Najwyraźniej potencjalni użytkownicy mają większe zaufanie do benzyniaków oraz coraz bardziej obawiają się ograniczeń związanych z obostrzeniami ekologicznymi.
Auta elektryczne, mimo rosnącej obecności w sektorze motoryzacyjnym, wciąż nie zdobyły dużej popularności wśród klientów rynku wtórnego. W 2024 roku zaledwie 1% wyszukiwań w serwisie Autoplac.pl dotyczył pojazdów zeroemisyjnych. Wysokie ceny zakupu, ograniczona infrastruktura ładowania oraz krótszy zasięg w porównaniu do samochodów spalinowych wciąż stanowią bariery dla wielu potencjalnych nabywców. Odczuwalny jest także brak zaufania do tego rodzaju aut używanych, zwłaszcza wobec wytrzymałości baterii.
Kierowcy nie chcą najtańszych pojazdów
Na portalu Autoplac.pl kierowcy najczęściej poszukują samochodów używanych w przedziale cenowym 10.000 – 35.000 złotych. W tej kategorii znajduje się szeroka gama modeli, które łączą przystępność cenową z dobrym stanem technicznym, co czyni je pożądanym wyborem dla większości potencjalnych klientów.
Co ciekawe, zaledwie niecałe 20% użytkowników serwisu planuje wydać do 10.000 zł, a prawie 40% już powyżej 20.000 zł.
Interesującym trendem jest większe zainteresowanie pojazdami w przedziale cenowym 35.000 – 50.000 zł, w porównaniu do najtańszych aut z kategorii 50.00 – 10.000 zł. Wskazuje to na rosnącą świadomość kierowców, którzy inwestują w nowsze i bardziej niezawodne modele z rynku wtórnego, co w przyszłości przełoży się na niższe koszty serwisowe. Zadowoleni powinni być również sprzedawcy - aktualne możliwości finansowe kierowców rosną.
Wpływ na opisywaną sytuację mają także koszty nowych egzemplarzy, które obecnie, nawet w klasie kompaktowej, sięgają 100.000 zł i więcej. Choć i takich poszukiwań w serwisie Autoplac.pl nie zabrakło - prawie 10% wyszukiwań dotyczyło samochodów w przedziale 50.000-100.000 zł.
Większość osób wybiera auto o przebiegu do 200 tys. km
Przebieg to jedno z najważniejszych kryteriów przy wyborze samochodu na rynku wtórnym. Bezpośrednio wpływa na wartość pojazdu, ale i często budzi podejrzenia kupujących, którzy obawiają się manipulacji w celu sztucznego obniżenia wskazań licznika przez sprzedawców.
Dlatego, przed zakupem należy poznać historię pojazdu i jego faktyczny stan. Serwis Autoplac.pl wspiera kupujących i oferuje obie opcje - raport VIN oraz usługi rzeczoznawców.
Wg danych Autoplac.pl niemal 80% osób szuka aut z przebiegiem do 200.000 km.
Poszukiwane samochody w wieku do 10 lat
Ponad 40% osób odwiedzających serwis Autoplac.pl interesowało się zakupem pojazdu w wieku 5-10 lat. Samochody z tego przedziału nierzadko mają bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa niż starsze modele. Wynika to z rosnących wymogów Unii Europejskiej w zakresie obowiązkowego, standardowego wyposażenia.
Niemal 19% kierowców szukało pojazdów w wieku 5 lat i młodszych.
Prognoza na 2025 rok
Sprzedaż aut używanych nadal się rozwija, na co wpływ mają również portale umożliwiające zamieszczanie ogłoszeń za darmo.
– Rynek motoryzacyjny jest bardzo podatny na zmiany społeczno-polityczno-gospodarcze, czego wszyscy doświadczyliśmy w ostatnich latach. Pandemia koronawirusa, atak Rosji na Ukrainę, zakłócenia w łańcuchu dostaw podzespołów, zmiany w regulacjach prawnych, wzrost inflacji, czy chwiejna dynamika płynności finansowej społeczeństwa zbudowały aktualne preferencje zakupowe kierowców. Jeśli nie dojdzie do kolejnych „wstrząsów” w tych samych sektorach, to bieżące trendy ulegną co najwyżej ewolucji, a nie rewolucji. Zatem jeśli sytuacja będzie stabilna, w przyszłym roku będziemy mieć do czynienia z podobnymi preferencjami zakupowymi w środowisku zmotoryzowanych - komentuje Marcin Korzeniewski, członek zarządu Autoplac.pl.
Dane z serwisu Autoplac.pl za 2024 rok opracowano na podstawie statystyk związanych z wyszukiwaniem pojazdów na portalu. (red)