Fot. Laude
Spółka przewiozła w 2024 r. na rzecz ukraińskich podmiotów 1,5 mln ton towarów w ramach usług transportu intermodalnego. Poza obsługą rynku wewnętrznego realizowane były przewozy dla odbiorców zagranicznych.
– W większości prowadzimy transporty intermodalne przez Polskę, co pozwala na optymalizację czasową i kosztową w obrocie towarami – mówi Pavel Kalasko (ukr. Павел Колоско), wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie. – Z racji bliskości i doskonałej infrastruktury Polska jest jednym z naszych kluczowych partnerów transportowych. Jeśli chodzi o inne kierunki, to nie realizujemy obecnie transportów przez Rumunię, jednak regularnie kursujemy do Słowacji i Węgier. Te kierunki stanowią istotną część naszej oferty, szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie. Dziś intermodalność staje się coraz istotniejsza, ponieważ pozwala na efektywne połączenie różnych środków transportu, co znacząco zwiększa elastyczność oraz wydajność w realizacji zleceń.
Rośnie ruch na granicy
Według danych, które opublikował w styczniu magazyn „RAIL.insider”, w ubiegłym roku wolumen przeładunków na polsko-ukraińskich kolejowych przejściach granicznych wyniósł 20,8 mln ton ładunków. Było to o 18% więcej w porównaniu z rokiem 2023. Najwięcej ładunków przewieziono przez przejście graniczne Izów-Hrubieszów (10,9 mln ton) i przez węzeł Mościska II-Medyk (5,2 mln ton). W porównaniu z poprzednim rokiem odnotowano wzrost w pierwszym przypadku o 11%, a w drugim – o 12%.
Ruda, produkty naftowe, materiały budowlane
W minionym roku wśród przewożonych towarów dominowała ruda. Odbiorcom dostarczono 5,8 ton i był to wynik lepszy o 44% w porównaniu z 2023 r. Na drugim miejscu znalazły się produkty naftowe (2,6 mln ton, wzrost o 58%), a na trzecim, z imponującym wzrostem o 119%, uplasowały się materiały budowlane (2,3 mln ton).
W roku 2024 koleją przewieziono 174,9 mln ton, czyli o 17,9% więcej niż w roku poprzednim. Udział eksportu w tych przewozach wyniósł 48%. Koleją przewieziono 34,1 mln ton zbóż, 33 mln ton rud żelaza i manganu oraz 5,2 mln ton metali żelaznych.
– Dla Laude Smart Intermodal zboże stanowi obecnie jeden z głównych towarów przewożonych z Ukrainy, a zmiany kierunków eksportowych w ciągu ostatnich trzech lat miały ogromny wpływ na naszą strategię operacyjną – wyjaśnia Pavel Kalasko. – Z powodu trudnej sytuacji geopolitycznej szlaki transportowe musiały zostać szybko dostosowane do nowych warunków, co wymagało od nas elastyczności i szybkiego reagowania na zmiany. W efekcie skoncentrowaliśmy się na rozwijaniu nowych korytarzy transportowych, szczególnie w kontekście transportu do Europy Środkowo-Wschodniej i na Zachód. Zdajemy sobie sprawę, jak istotne jest utrzymanie stabilności w dostawach zboża, szczególnie w tak wymagających czasach.
Rośnie także import do Ukrainy. Tu oczywiście poza materiałami pędnymi warto zwrócić uwagę na rosnące zapotrzebowanie na różnorodne materiały budowlane.
Rynek dla polskich producentów
– Jestem przekonany, że polskie firmy mogą i powinny wykorzystać możliwości, jakie z tego wynikają. Nikogo nie trzeba przekonywać, że sama Ukraina nie jest dziś w stanie zaspokoić swoich potrzeb w tym zakresie, ale też koszt transportu premiuje tych, którzy mają na ten rynek najbliżej, czyli przede wszystkim polskich producentów – wyjaśnia Pavel Kalasko.
Według opublikowanych 24 stycznia danych, o ile w 2023 r. polski eksport do Ukrainy wyniósł już 11,4 mld euro, to już po trzech kwartałach ubiegłego roku osiągnął wartość 9,4 mld euro, co zdaniem ekonomistów PIE wskazuje na dalsze zacieśnianie relacji handlowych między państwami. W przypadku importu w 2023 r. wyniósł on 4,2 mld euro, a po trzech kwartałach 20214 r., zamykał się kwotą 3,3 mld euro.
– W 2023 r., przewieźliśmy 80 tysięcy TEU, ubiegły roku zamknęliśmy wynikiem ponad 107 tys. TEU, to najlepszy dowód na rosnącą skalę działalności i zwiększone zainteresowanie naszymi usługami w Ukrainie – podsumował dyrektor Kalasko. (red)