Szybkie stacje ładowania powstaną na 31 MOP-ach Fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pełnienie roli operatora oraz dostawcy usług ładowania na 31 miejscach obsługi podróżnych.
Na oferty czeka do 1 kwietnia br. Okres dzierżawy to 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat.
Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczy MOP-ów o obecnej funkcji podstawowej (z miejscami postojowymi i sanitariatami), zlokalizowanych na drogach sieci TEN-T, w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
Lista MOP-ów objętych przetargiem:
A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie),
S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Na każdym MOP-ie przewidziana jest budowa szybkich stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3.600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW (MOP-y na sieci bazowej TEN-T). Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T i docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1.500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).
Z dofinansowaniem NFOŚ
W przypadku budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych najbardziej problematyczna jest konieczność doprowadzenia do MOP-ów przyłączy o mocy wystarczającej do zasilania ładowarek. Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do operatorów sieci dystrybucyjnych - OSD) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do operatorów stacji ładowania - OSŁ).
Gdzie naładujemy najpierw
GDDKiA planuje, że do końca 2025 roku, na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, zgodnie z zawartymi umowami dzierżawy, zostaną oddane do użytku stacje ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP:
A2 - Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
S6 - Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
S19 - Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
S17 - Pilawa (woj. mazowieckie).
GDDKiA planujemy także ogłosić w tym roku przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii. Warunki przetargu przewidują też możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR. (red)