
Spalinowy silnik wodorowy brytyjskiej grupy JCB otrzymał właśnie szereg europejskich homologacji dopuszczających go do sprzedaży na kilku rynkach w tym w Polsce.
JCB czyni postępy w rozwoju swojego spalinowego silnika wodorowego, przeznaczonego m.in. do maszyn budowlanych. Niedawno grupa ogłosiła, że uzyskała zgodę od 11 europejskich urzędów certyfikujących, co pozwala jej sprzedawać i wykorzystywać swoją technologię w kilku krajach na całym kontynencie.
Według informacji przekazanych przez grupę proces certyfikacji rozpoczął się w Holandii, gdzie organ ds. pojazdów RDW jako pierwszy zatwierdził silnik. W ich ślady szybko dołączyły inne jednostki certyfikujące w Wielkiej Brytanii, Irlandii Północnej, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Polsce, Finlandii, Szwajcarii i Liechtensteinie. Według JCB w 2025 r. ich śladem pójdą inne kraje europejskie.
JCB wyprodukowało już ponad 130 egzemplarzy testowych swojego silnika wodorowego. Zamontowano go w różnych pojazdach, w tym w koparkach. Przewiduje się także zastosowania stacjonarne w wyposażeniu agregatów prądotwórczych.
Prezes JCB, Anthony Bamford, uznał tę certyfikację za kluczowy moment dla firmy.
– To bardzo ważny moment dla JCB – powiedział. – Rozpoczęcie nowego roku z uzyskaniem certyfikatu w tak wielu krajach Europy dobrze wróży przyszłości technologii wodorowej.
Jednocześnie producent zajmuje się rozwojem infrastruktury. W 2022 roku JCB zaprezentowało pierwszą mobilną stację tankowania wodoru. W grudniu 2024 roku firma utworzyła Hykit, spółkę joint venture zajmującą się rozwojem takich stacji. (red)