
Cummins ogłosił przejęcie First Mode, firmy specjalizującej się w silnikach wodorowych i akumulatorach dla sektora górniczego i kolejowego.
Przejęcie obejmuje linie produktów hybrydowych dla górnictwa i kolei, a także kompletne portfolio własności intelektualnej, obejmujące rozwiązania w zakresie układów napędowych wykorzystujących wodór i akumulatory. Przejęcie obejmuje również całą działalność komercyjną i przemysłową First Mode w Australii, Stanach Zjednoczonych i Chile.
First Mode zostanie zintegrowany z działem Power Systems firmy Cummins, który zobowiązał się do dalszego rozwijania i wdrażania istniejących rozwiązań dla swoich klientów. Na rok 2026 zaplanowano intensyfikację testów.
First Mode znajdowało się wcześniej pod kontrolą grupy górniczej Anglo American, która kupiła je w 2023 roku za 1,5 miliarda dolarów. Jednak Anglo American po zmianie strategii wstrzymało finansowanie na baterie i porzuciło wodór, gdyż uznano, że jego wdrażanie jest zbyt powolne. Decyzji tej towarzyszyło kilka fal redukcji zatrudnienia.
Firma First Mode zyskała na znaczeniu w 2022 r. wraz z opracowaniem prototypu zasilanego wodorem wozidła kopalnianego. Mierzące 7,5 metra wysokości i mogące przewieźć 290 ton materiałów gigantyczne wozidło zostało wyposażone w hybrydowy system wodorowo-akumulatorowy o mocy 2 MW, obejmujący ogniwa paliwowe Ballard.
W 2023 roku wozidło Komatsu 930E, przebudowane przy użyciu tej technologii, zakończyło roczną pracę w kopalni platyny Mogalakwena w Republice Południowej Afryki. Testy te wykazały zasadność zastosowania wodoru jako zamiennika silników Diesla w operacjach górniczych.
Dla Cumminsa przejęcie to jest częścią restrukturyzacji działalności Accelery, oddziału koncernu zajmującego się rozwiązaniami wodorowymi. (red)