Wiadomości z rynku

piątek
14 marca 2025

MAN uruchamia kolejny etap usług eMobility Services

Firma rozszerza usługi doradcze o przejrzyste narzędzia online
26 lutego 2025

Mapa pokazuje punkty ładowania dla samochodów ciężarowych w Europie - według stanu w lutym 2025 r. (punkty czarne) i te, które zostaną uruchomione do końca 2025 roku (punkty czerwone)

 
Rok 2025 to rok eTrucka w MAN Truck & Bus. Rozpoczęcie produkcji serii w Monachium planowane jest na połowę roku. W sumie firma otrzymała już około 2.800 zapytań i zamówień na eTruck (producent nie ujawnia, ile dokładnie samych zamówień). Dla klientów przejście na napędy elektryczne stanowi nowe wyzwanie, które rodzi wiele indywidualnych pytań - a zapotrzebowanie na doradztwo jest wysokie. Dlatego w tym obszarze MAN intensywnie inwestuje w personel i technologię.

Od 2018 roku zespół ekspertów MAN Transport Solutions udziela wyczerpujących odpowiedzi na pytania i pomaga klientom w przejściu z silników wysokoprężnych na elektryczne. W ostatnich latach zespół MAN Transport Solutions znacznie się powiększył. We wszystkich krajach europejskich przeszkolono około 100 tzw. mistrzów eMobility, którzy doradzają klientom we wszystkich aspektach wprowadzania pojazdów elektrycznych: od planowania floty po początkową infrastrukturę ładowania. Wszyscy eksperci ds. e-mobilności mają teraz dostęp do nowego narzędzia internetowego, które w przejrzysty sposób ilustruje różne obliczenia, zapewnia przegląd istniejącej publicznej infrastruktury ładowania i wspiera planowanie własnej infrastruktury ładowania klienta.

Ile punktów ładowania potrzebuje klient?

Analiza dla planowania zajezdni jest bardzo przejrzysta. Po krótkim zapytaniu o to, ile eTrucków i jakiego typu jest planowanych w firmie i jaki jest średni przebieg dzienny pojazdów, kolejnym krokiem jest przyjrzenie się możliwemu wdrożeniu. Korzystając z map satelitarnych, klienci mogą zobaczyć, jaki układ stanowisk ładowania można zrealizować w ich obiektach. Równie ciekawe są obliczenia instalacji fotowoltaicznej. Dostępna powierzchnia dachu może być zaznaczona bezpośrednio na mapie, a narzędzie zapewnia oszacowanie możliwego uzysku energii w zależności od lokalizacji i wpływu na cenę kWh klienta.

Oprócz stworzenia własnej infrastruktury ładowania, ładowanie w punktach publicznych jest również ważnym kryterium dla klientów w procesie podejmowania decyzji o samochodach ciężarowych z napędem akumulatorowym. Dzięki MAN Charge&Go niemiecki producent opracował pakiet rozwiązań do ładowania w miejscach publicznych, który ułatwia klientom znalezienie punktów ładowania kompatybilnych z samochodami ciężarowymi, zawiera przejrzystą strukturę cenową i określa płatność w punktach ładowania.

MAN eTruck ready w standardzie

W tym kontekście należy podkreślić nowy standard eTruck ready: po raz pierwszy pokazuje on punkty ładowania kompatybilne z samochodami ciężarowymi, które zostały ocenione według wymagających kryteriów MAN. Są one wymienione na dwóch poziomach na mapie cyfrowej: eTruck ready (pokazuje punkty ładowania ciężarówek dostępne dla wszystkich pojazdów) i eTruck limited (punkty ładowania z ograniczeniami, np. pod względem długości pojazdu).

W ramach doradztwa eMobility 360° realizowanego przez MAN Transport Solutions ta wyjątkowa mapa przeglądowa ładowania samochodów ciężarowych w Europie oferuje jeszcze jedną szczególną cechę: oprócz punktów ładowania dostępnych obecnie w sieci pokazuje ona punkty ładowania planowane do końca 2025 roku. Do końca tego roku takie punkty kompatybilne z samochodami ciężarowymi będą dostępne w ponad 1.000 lokalizacjach. Ta początkowa sieć umożliwia już korzystanie z elektrycznych samochodów ciężarowych na wielu trasach dalekobieżnych. Również MAN wraz z firmą E.ON ma w tym swój udział, tworząc do końca 2025 roku około 80 publicznych punktów ładowania w centrach serwisowych MAN.

Po wprowadzeniu MAN Charge&Go na wszystkich głównych rynkach europejskich w maju 2025 r. karta ta pomoże klientom w wyszukiwaniu online odpowiednich punktów ładowania samochodów ciężarowych. MAN Charge&Go to taryfa ładowania, która obowiązuje w sieci o tej samej nazwie. Karta służy do uwierzytelniania na stacji ładowania. MAN Charge&Go został opracowany z myślą o tym, aby z oferty mogły korzystać również floty mieszane. Skonsolidowana i przejrzysta faktura na koniec miesiąca zawiera przegląd kosztów ładowania dla całej floty we wszystkich wykorzystywanych punktach ładowania.

MAN SmartRoute znajduje pożądane punkty ładowania

Kolejną usługą z cyfrowego portfolio MAN eTruck jest MAN SmartRoute. Usługa cyfrowa jest dostępna dla menedżerów flot w ramach RIO Fleet Monitor i aktywnie wspiera ich w planowaniu tras. Biorąc pod uwagę poziom naładowania akumulatorów i pojemność ładowania poszczególnych stacji ładowania, system znajduje odpowiednie punkty ładowania i w ten sposób wyznacza właściwą trasę. Usługa jest częścią zintegrowanego pakietu cyfrowego, z którego klienci MAN eTGX i eTGS mogą korzystać bez dodatkowych kosztów przez pierwsze pięć lat.

MAN oferuje szeroką gamę samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowym dla wszystkich branż: od 12-tonowego eTGL, po ciągniki siodłowe typu lowliner i standardowe ciągniki siodłowe, podwozia z konfiguracjami osi 4x2 i 6x2, a także sześć różnych kabin z serii eTGX i eTGS. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.