Wiadomości z rynku

poniedziałek
31 marca 2025

Na jakim etapie jest sieć TEN-T w Polsce?

Drogi krajowe w korytarzach międzynarodowych
25 lutego 2025
 
Sieć dróg krajowych cały czas rozwija się. Tylko w tym roku GDDKiA planuje oddać do ruchu ponad 400 km nowych dróg. Wiele z realizowanych inwestycji stanowi też część tras o istotnym znaczeniu dla całej Unii Europejskiej. Wchodzą one w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Sieć TEN-T jest rozwijana w trzech etapach:
• sieć bazowa do końca 2030 r.
• rozszerzona sieć bazowa do końca 2040 r.
• sieć kompleksowa do końca 2050 r.


W ramach sieci TEN-T funkcjonują też europejskie korytarze transportowe, których celem jest rozwój przewozu osób i ładunków na kluczowych trasach międzynarodowych. Działa już dziewięć europejskich korytarzy transportowych, z czego trzy biegną przez terytorium naszego kraju.

Coraz więcej dróg szybkiego ruchu w Polsce

GDDKiA sukcesywnie wyczerpuje listę dróg szybkiego ruchu, które ma jeszcze do zrealizowania. Ich docelowa długość planowana jest na ok. 7.980 km, w tym ok. 2.100 km autostrad. Obecnie kierowcy korzystają z 5.206 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1.885 km autostrad i 3.321 km dróg ekspresowych. W realizacji jest ponad 65 km autostrad i blisko 1.270 km dróg ekspresowych.
W tym roku Dyrekcja ogłosi przetargi na odcinki autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 123 km, które uzupełnią istniejąca sieć.

Bazowa sieć TEN-T niemal ukończona

Sieć TEN-T w naszym kraju będzie miała długość ok. 7.700 km, z czego sieć bazowa składająca się z połączeń priorytetowych ma długość ok. 3.900 km i jest w dużej mierze ukończona. Ma być zrealizowana do 2030 r.
Funkcjonują już kompletne ciągi autostrad A1, A4, A6 i A8, a na A2 mają być oddane w tym roku odcinki od Siedlec do Białej Podlaskiej i GDDKiA wyłoni wykonawców dalszej części do Dobrynia i Terminala Samochodowego w Koroszczynie. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest zawieszone. Jego kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
W komplecie mamy też ciągi dróg ekspresowych: S2 w Warszawie, S8 od Wrocławia do Łodzi i od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, S17 od Warszawy do Lublina, S19 od Lublina do Rzeszowa (dobudowywana jest druga jezdnia od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki). Gotowa jest też droga ekspresowa S22 od Elbląga do granicy Polski, a S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą, z której już korzystają kierowcy, będzie w tym roku ukończona w pełnym, dwujezdniowym przekroju. W tym roku oddane mają być do ruchu ostatnie dwa odcinki S3, a w kolejnych latach GDDKiA chce zamknąć realizację S1 od Pyrzowic do Zwardonia (w 2025 r. udostępni ponad 36 km, w tym odcinek tunelowy - obejście Węgierskiej Górki) i S7 od Gdańska do Warszawy (w tym roku ma być oddany do użytku prawie 10-kilometrowy odcinek Modlin - Czosnów).

Większość rozszerzonej sieci bazowej TEN-T z przyspieszeniem

Do 2040 r. ma być zakończona budowa rozszerzonej sieci bazowej, do której zaliczono drogi we wschodniej części Polski. GDDKiA zapowiada, że

Większość ma być ukończona wcześniej. S12 od Lublina do granicy z Ukrainą w części już istnieje lub jest w trakcie realizacji. Są wykonawcy S19 na odcinku od Denisk na Podlasiu do granic woj. mazowieckiego (w tym roku GDDKiA ogłosi przetargi dla odcinka tej trasy na terenie Mazowsza) i dalej od granicy woj. mazowieckiego do Lublina, a także od Rzeszowa do granicy ze Słowacją. Niedawno też zapadły decyzje, jak ma wyglądać połączenie S61 z Białymstokiem. Od węzła Raczki w kierunku Augustowa i Białegostoku powstanie bezkolizyjna droga dwujezdniowa (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach), czyli w parametrach drogi ekspresowej. Obecnie na DK8 realizowane są jednojezdniowe obwodnice Białobrzegów, Sztabina oraz Suchowoli, a w przygotowaniu dwujezdniowy odcinek pomiędzy Korycinem i Knyszynem koło Białegostoku. W przypadku trasy Ełk - Białystok planem minimum jest budowa bezpiecznej i nowoczesnej drogi w układzie 2+1, z dwoma obwodnicami: Moniek i Grajewa. Trwa już realizacja odcinka Knyszyn - Białystok w ciągu dróg ekspresowych S16 i S19. W rozszerzonej sieci bazowej jest także ostatni fragment obwodnicy stolicy, Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu S17.

Sieć kompleksowa TEN-T do 2050 r.

Budowa pozostałej części sieci TEN-T, tzw. kompleksowej, ma zakończyć się do 2050 r. Część odcinków jest już ukończona w całości: autostrada A18 od granicy z Niemcami do Krzyżowej, droga ekspresowa S8 od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy i od Ostrowi Mazowieckiej do Białegostoku. Na innych ciągach kierowcy już korzystają z długich fragmentów. S5 łączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Nowe Marzy na przecięciu z A1, a w przygotowaniu jest odcinek do Ostródy oraz pomiędzy Wrocławiem i Bolkowem.
Kierowcy korzystają z mniej więcej z połowy długości S6 pomiędzy Goleniowem i Trójmiastem, a pozostała część jest w budowie. S7 dotrzemy z Warszawy do Krakowa i dalej od Myślenic do Rabki-Zdroju, a w przygotowaniu jest dwujezdniowa droga do granicy ze Słowacją. W realizacji lub przygotowaniu są brakujące odcinki dróg ekspresowych: S10 Szczecin - Płońsk, S11 Koszalin – Pyrzowice, S12 Piotrków Trybunalski - Lublin, S16 Olsztyn – Ełk, S17 Lublin – granica z Ukrainą, S19 od granicy z Białorusią do Białegostoku, S74 od Sulejowa do Niska. Korzystamy z części S52 od granicy z Czechami do Bielska-Białej, a przedłużenie do Głogoczowa jest w przygotowaniu.

Korytarze transportowe niemal gotowe

GDDKiA podkreśla, że niemal zrealizowano wszystkie inwestycje wchodzące w skład trzech międzynarodowych korytarzy transportowych przechodzących przez Polskę:
• Morze Bałtyckie - Morze Północne (w realizacji jest jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S3 w okolicy Świnoujścia, S12 Piaski - Dorohusk i druga nitka mostu na obwodnicy Łomży w ciągu S61),
• Morze Bałtyckie - Adriatyk (w realizacji jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S7 Płońsk – Warszawa, S1 Katowice – granica ze Słowacją i S3 w okolicy Świnoujścia),
• Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie (w realizacji jeszcze S7 Płońsk – Warszawa, S19 Białystok – Lublin i Rzeszów – granica ze Słowacją, a w przygotowaniu połączenie S61 z Białymstokiem i odcinki S19 od Białegostoku do Denisk). (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.