Wiadomości z rynku

piątek
21 marca 2025

30 lat autobusów Mercedes-Benz i Setra

Historia Daimler Buses pisana pod jednym dachem
19 marca 2025

Fot. Daimler Buses

 
Daimler Buses GmbH świętuje 30-lecie swojej działalności. 23 lutego 1995 roku, w wyniku połączenia oddziału autobusowego Daimler Benz AG i oddziału autobusowego Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH w Ulm utworzona została spółka EvoBus GmbH. Od tego czasu historia autobusów Mercedes-Benz i Setra pisana jest pod jednym dachem.
W roku 2023 nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na Daimler Buses GmbH. Spółka zależna, należąca w całości do Daimler Truck, jest odpowiedzialna za europejską działalność w branży autobusowej i stanowi część globalnego segmentu Daimler Buses całej Grupy.

Till Oberwörder, prezes zarządu Daimler Buses:
– W 1995 roku położyliśmy podwaliny pod prawdziwą historię sukcesu i połączyliśmy to, co najlepsze z dwóch światów. Obecnie jesteśmy liderem na naszych najważniejszych rynkach, a dzięki zakładom produkcyjnym w Mannheim i Neu-Ulm jesteśmy jedynym producentem autobusów o masie powyżej 8 ton, który produkuje w Niemczech. To dla nas powód do dumy. Jestem głęboko przekonany, że jesteśmy także doskonale przygotowani na wyzwania przyszłości i że za sprawą naszych pojazdów nadal będziemy odgrywać kluczową rolę we wspieraniu procesu transformacji w kierunku transportu pasażerskiego neutralnego pod względem lokalnej emisji CO2.

Bruno Buschbacher, przewodniczący Centralnej Rady Zakładowej Daimler Buses GmbH:
– Rady zakładowe w zakładach w Mannheim i Neu-Ulm, działając ramię w ramię z pracownikami, pokonały wiele wyzwań od czasu fuzji, dzięki czemu autobusy miejskie Mercedes-Benz a także autobusy turystyczne i międzymiastowe Setra były w stanie sprostać twardej rywalizacji na wymagającym rynku. Wizja na rok 2033, którą uzgodniliśmy z przedsiębiorstwem dwa lata temu, sprawiła, że produkcja autobusów w Niemczech stała się konkurencyjna w perspektywie długoterminowej. A to zapewnia dobre i atrakcyjne miejsca pracy w obu zakładach.

W ubiegłym roku segment Daimler Buses, zatrudniający ponad 15.000 pracowników, sprzedał około 26.600 pojazdów na świecie, co daje wszelkie podstawy ku temu, aby móc pochwalić się kolejnym udanym rokiem.

Stawiają na produkcję w Niemczech

Już w chwili zakładania przedsiębiorstwa jednym z jego strategicznych celów było stworzenie wydajnej sieci produkcyjnej pomiędzy zakładem Daimler-Benz w Mannheim a zakładami Kässbohrer w Neu-Ulm, Holýšov (Czechy) i Ligny-en-Barrois (Francja). Z biegiem lat Daimler Buses rozszerzył swoją sieć produkcyjną o kolejne placówki w Samano (Hiszpania) i Hoşdere (Turcja). Do dziś firma opiera się na tej samej sieci produkcyjnej, w której kluczowe role odgrywają dwa niemieckie zakłady w Mannheim i Neu-Ulm: fabryka w Mannheim jest centrum kompetencyjnym dla autobusów miejskich z napędem elektrycznym, podczas gdy fabryka w Neu-Ulm pełni funkcję centrum kompetencyjnego dla autobusów turystycznych o wszystkich typach napędów i jest jedynym zakładem produkującym autobusy turystyczne Setra. Daimler Buses planuje zainwestować do końca dekady około 150 milionów euro w obie niemieckie fabryki.

Z pełną mocą w stronę elektryfikacji

Daimler Buses ma jasno sprecyzowaną e-mapę drogową dla procesu elektryfikacji swoich pojazdów we wszystkich segmentach. Zgodnie z podwójną strategią swojej spółki macierzystej Daimler Truck, Daimler Buses koncentruje się zarówno na technologiach bateryjno-elektrycznych, jak i wodorowych.

Elektryczny autobus miejski Mercedes-Benz eCitaro jest produkowany seryjnie już od 2018 roku. Od 2023 r. pojazd będzie również oferowany z wodorowym ogniwem paliwowym pełniącym funkcję przedłużacza zasięgu. Od roku 2026 dołączyć ma do niego bateryjno-elektryczny Mercedes-Benz eIntouro. Do końca dekady Daimler Buses planuje również rozszerzyć swoje portfolio o autobusy turystyczne z napędem elektrycznym.

W ten sposób firma dąży do tego, aby do roku 2030 oferta w każdym segmencie pojazdów obejmowała modele neutralne pod względem lokalnej emisji CO2, z napędami opartymi na bateriach lub ogniwach wodorowych. Działania skoncentrowane będą w pierwszej kolejności na podstawowych rynkach Europy i Ameryki Łacińskiej. Do roku 2039, na głównym rynku europejskim sprzedawane mają być już tylko nowe pojazdy neutralne pod względem lokalnej emisji CO2. W segmencie autobusów miejskich zmiana ta powinna nastąpić w Europie już od 2030 roku.

Ponadto Daimler Buses już teraz zapewnia klientom swoje know-how, aby pomóc im w procesie transformacji na autobusy napędzane elektrycznie. W czerwcu 2023 r. przedsiębiorstwo założyło nową spółkę zależną, Daimler Buses Solutions GmbH, która specjalizuje się w projektowaniu i realizacji infrastruktury elektrycznej i wodorowej.

Autobusy w różnym wydaniu

Jako jeden z wiodących na świecie producentów autobusów z licznymi krajowymi spółkami zależnymi, Daimler Buses, będący jednym z segmentów Daimler Truck, jest odpowiedzialny za działalność marek autobusowych i usługowych Mercedes-Benz, Setra, OMNIplus i BusStore w skali globalnej. Szeroka gama produktów Daimler Buses rozciąga się od autobusów turystycznych, międzymiastowych, miejskich i specjalnych aż po podwozia autobusowe. Oprócz produkcji i sprzedaży autobusów nowych, firma posiada też globalną sieć serwisową i oferuje kompleksowy wachlarz usług obejmujący wszelkie aspekty dotyczące pojazdów, w tym obrót autobusami używanymi.

Poszczególne placówki Daimler Buses obejmują oddziały Daimler Buses GmbH z licznymi spółkami zależnymi w Europie, Daimler Buses Latin America w Brazylii, Daimler Buses Mexico, Daimler Coaches North America oraz przedsiębiorstwo autobusowe Mercedes-Benz Türk A.Ş w Turcji.

Fabryka w Neu-Ulm

Zakład w Neu-Ulm pełni funkcję centrum kompetencyjnego dla autobusów turystycznych ze wszystkimi typami napędów i jest częścią sieci produkcyjnej Daimler Buses. Fabryka zatrudnia około 3.600 osób na stanowiskach centralnych i przy produkcji autobusów. W zakładzie w Neu-Ulm odbywa się końcowy montaż autobusów turystycznych Mercedes-Benz i Setra. Powstają tam również fotele do autobusów międzymiastowych i turystycznych obu marek. W Neu-Ulm znajduje się ponadto lakiernicze centrum kompetencyjne dla całej sieci produkcyjnej, centralny magazyn części zamiennych dla autobusów Mercedes-Benz i Setra, centrum badawczo-rozwojowe Daimler Buses zajmujące się systemami bezpieczeństwa i wspomagania, dział testów oraz centrum kompetencyjne dla części wytwarzanych w technologii druku 3D.

Zakład w Mannheim

Zakład w Mannheim pełni funkcję centrum kompetencyjnego dla autobusów miejskich ze wszystkimi typami napędów i jest częścią sieci produkcyjnej Daimler Buses. Fabryka została założona w roku 1908 w Mannheim-Waldhof w dzielnicy Luzenberg i zatrudnia obecnie około 3.200 pracowników na stanowiskach centralnych i montażowych. Oprócz konwencjonalnie zasilanych autobusów miejskich, z linii produkcyjnej zakładu zjeżdża w pełni elektryczny eCitaro, będący wariantem opartym wyłącznie na napędzie bateryjnym. Jest on produkowany od 2018 roku, a od 2023 roku dołączył do niego eCitaro z wodorowym ogniwem paliwowym pełniącym funkcję przedłużacza zasięgu. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.