Wiadomości z rynku

środa
2 kwietnia 2025

Wynajem pojazdów w strategii firm transportowych

Truck Care: to może być rozwiązanie na trudny rynek w 2025 roku
31 marca 2025
 
„Spowolnienie” lub wręcz „kryzys” to określenia, które w ostatnich miesiącach polska branża transportu drogowego odmienia przez wszystkie przypadki. Sytuacja rynkowa wymaga od przedsiębiorstw elastyczności i dostosowania się do okoliczności. Elastyczność rynkową można wzmacniać korzystając z nowoczesnych narzędzi i rozwiązań optymalizujących działalność. Wśród nich godną rozważenia propozycją jest wynajem pojazdów.

O blisko 11 proc. więcej upadłości ogłosiły polskie firmy w 2024 roku w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami. Co więcej, o ile w 2021 roku upadłości i restrukturyzacje firm transportowych stanowiły 5 proc. wszystkich prowadzonych w Polsce postępowań, tak w 2024 roku ten odsetek wyniósł już 13 proc.
– Sytuacja na rynku jest szczególnym wyzwaniem dla mniejszych przedsiębiorstw, które są mniej odporne np. na jednoczesne wystąpienie spadku koniunktury i zatory płatnicze. Oba zjawiska ze sobą nierozerwalnie połączone i wzajemnie się „nakręcają” – mówi Silvestr Ochrimovic prezes zarządu Truck Care, lidera rynku wynajmu pojazdów użytkowych w Polsce.

Płacisz, kiedy zarabiasz

Truck Care oferuje zarówno wynajem długo-, jak i krótkoterminowy. Elastyczność w rozumieniu firmy nie kończy się na tym wyborze. Użytkownik może dostosować ofertę i jej zakres do swoich potrzeb i możliwości wybierając w pełni kompleksowe zarządzanie flotą lub pozostawić część zadań (np. serwis ogumienia) po swojej stronie.
– Rozumiemy, że nie ma dwóch identycznych biznesów. Każdy czymś się różni, a przedsiębiorcy mają różne preferencje. Stąd też działamy tak, aby w każdym aspekcie możliwie jak najlepiej profilować nasze usługi – tłumaczy Silvestr Ochrimovic, który od początku 2025 roku kieruje marką Truck Care. – Wahania koniunktury ujawniają dwie najważniejsze zalety wynajmu dla przedsiębiorców. Pierwsza to przewidywalność kosztów – wydatki są rozłożone w czasie i łatwe do zaplanowania. Stała, comiesięczna rata, bez niespodzianek takich, jak koszty napraw czy kumulacji kosztów wynikających np. z konieczności przedłużenia polis ubezpieczeniowych dla połowy floty i to w jednym miesiącu – podkreśla prezes Truck Care. – Drugą z kluczowych korzyści jakie daje wynajem jest możliwość dostosowania wielkości floty do obciążenia pracą. Wielu naszych klientów podchodzi do tego „hybrydowo”, łącząc wynajem długoterminowy czy też pojazdy posiadane na własność z dodatkowymi, wynajmowanymi na krótsze okresy, w których mają szczyt zamówień. Przykładem jest branża e-commerce. W tym biznesie końcówka roku, okres przedświąteczny to często „szaleństwo” zakupów i zamówień. By podołać tym wyzwaniom i zwiększyć rentowność można skorzystać z wynajmu krótkoterminowego. W ten sposób nie płaci się za samochód przez cały rok, lecz jedynie wtedy kiedy on intensywnie na siebie zarabia – radzi prezes Ochrimovic.

Elastyczność przez nowoczesność

W walce o utrzymanie rentowności firmy transportowe coraz chętniej zwracają się w stronę nowoczesnych rozwiązań. Wśród nich są oczywiście usługi telematyczne i wykorzystanie uzyskanych danych przy współpracy z kompetentnymi i doświadczonymi trenerami efektywnej jazdy.
Niektóre z podmiotów zajmujących się doskonaleniem umiejętności kierowców oferują usługi bazujące na stałej, regularnej współpracy z poszczególnymi kierowcami. Ich celem jest uniknięcie sytuacji, w której kierowca po szkoleniu krótkotrwale poprawia swoje rezultaty, ale następnie wraca do starych, złych nawyków. Alternatywą jest właśnie forma eko-coachingu i postępu metodą małych kroków.
– Rozwiązania telematyczne są u nas rozwijane od lat. Dajemy użytkownikom nie tylko możliwość optymalizacji zużycia paliwa i sprzętu, a co za tym idzie zmniejszenia szkodowości, lecz także pomagamy uniknąć przestojów. Zaawansowane funkcje telematyki pozwalają przewidywać pewne problemy z pojazdami, a także zdalnie kasować błędy, by nie przerywać jazdy, a konieczny serwis wykonać już w kraju, po zakończeniu danego zlecenia – opowiada Silvestr Ochrimovic. – Wynajem to także mniej stresu. Nasza flota jest dużo młodsza niż średnia rynkowa, a w przypadku nowego i co ważne – prawidłowo serwisowanego pojazdu – prawdopodobieństwo wystąpienia awarii jest znacznie niższe. Dodatkowo, producenci prześcigają się we wprowadzaniu rozwiązań obniżających spalanie, więc każda kolejna generacja danego modelu to potencjalnie mniejsze wydatki na paliwo. Wynajem to z kolei przystępna forma finansowania, która właśnie ułatwia dostęp do najnowocześniejszych ciągników, ciężarówek czy naczep – zauważa prezes Ochrimovic.

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwo staje się także nierozerwalnie połączone z wysokością opłat drogowych. Sztandarowym przykładem są Niemcy, gdzie polscy przewoźnicy wykonują mnóstwo pracy przewozowej. Opłata za przejechanie jednego kilometra najnowocześniejszym i najbardziej wydajnym ciągnikiem siodłowym może być nawet o 83 proc. niższa od kosztów jazdy modelem zarejestrowanym przed 2019 rokiem.
– Wiele pojazdów konfigurujemy stricte pod wymagania określonego klienta. Mamy w tym doświadczenie, więc jeśli przedsiębiorca potrzebuje samochodu zaliczanego do klasy 3 niemieckiego Mautu, my go dostarczymy – dodaje prezes Truck Care. – Elastyczność w wykonaniu Truck Care to wielowątkowe zagadnienie, ale implementacja naszych efektywnych rozwiązań w przedsiębiorstwie nie wymaga jednak doktoratu. Nasi pracownicy doskonale wiedzą co i komu zaproponować, by pomóc jego firmie w tych niełatwych czasach – podsumowuje Silvestr Ochrimovic.

***
TRUCK CARE specjalizuje się w krótko-, średnio- i długoterminowym wynajmie pojazdów użytkowych. W swojej flocie posiada już ponad 4.700 pojazdów w najnowszych modelach uznanych marek jak DAF, MAN, IVECO, VOLVO, MERCEDES-BENZ, RENAULT czy SCANIA, a wśród nich pojazdy z różnych segmentów – poczynając od lekkich pojazdów dostawczych oraz podwozi przeznaczonych do dystrybucji regionalnej, przez ciągniki siodłowe, pojazdy komunalne, na 4-osiowych podwoziach konstrukcyjnych kończąc. Ofertę uzupełniają naczepy KÖGEL, SCHMITZ, KRONE w różnych konfiguracjach, cysterny oraz zestawy BDF. Każdy z nich dostępny jest w pełnym kontrakcie obejmującym nie tylko wynajem, ale również finansowanie, ubezpieczenie, podatki, serwis, ogumienie oraz pakiety dodatkowe.
TRUCK CARE należy do Grupy finansowej EFL, która jest częścią Credit Agricole S.A., jednej z największych instytucji finansowych w Europie oraz Credit Agricole Leasing & Factoring S.A. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.