Solaris Urbino 18 hydrogen - Bus of the Year 2025 Fot. Solaris
• Solaris sprzedał w 2024 roku 1.525 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,7% w porównaniu do 2023 r.
• Przychody firmy wyniosły rekordowe 927 mln euro, wzrastając o ponad 13% w stosunku do roku 2023.
• Od 2012 roku do końca 2024, Solaris dostarczył najwięcej zeroemisyjnych autobusów w Europie spośród wszystkich producentów.
Wyniki sprzedażowe i finansowe firmy Solaris w 2024 roku potwierdziły zdolność producenta do efektywnego funkcjonowania w zmieniających się warunkach rynkowych. Firma dostarczyła w minionym roku łącznie 1.525 pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim.
Większość kontraktów realizowanych w 2024 roku dotyczyła dostaw pojazdów z napędami całkowicie zeroemisyjnymi lub niskoemisyjnymi. Pojazdy wyposażone w napędy alternatywne – bateryjne i wodorowe, trolejbusy oraz autobusy hybrydowe – osiągnęły rekordowy udział w sprzedaży, stanowiąc aż 83% wszystkich dostarczonych pojazdów. Na ten udział składają się 544 autobusy elektryczne, rekordowa liczba 259 autobusów wodorowych oraz 180 trolejbusów, które również odegrały istotną rolę w kształtowaniu zeroemisyjnego miksu sprzedażowego firmy.
Solaris Urbino 12 electric z modułowym napędem elektrycznym Fot. Solaris
Udziały rynkowe
Zwiększający się udział pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w strukturze sprzedaży Solarisa świadczy o dobrym rozpoznaniu rynku i zdolności do dostosowywania się do jego oczekiwań. W Europie odnotowuje się gwałtowny wzrost udziału pojazdów z segmentu e-mobility w transporcie. Dzięki nieustannym innowacjom i wdrażaniu nowych technologii, Solaris utrzymuje się na czołowych pozycjach wśród producentów bezemisyjnych autobusów miejskich w Europie.
Od 2012 roku firma dostarczyła do europejskich miast więcej autobusów zeroemisyjnych niż jakikolwiek inny producent, łącznie 3.074 pojazdy, które stanowią prawie 14% wszystkich bezemisyjnych autobusów na europejskich drogach.
W samym 2024 roku Solaris zajął drugie miejsce w dostawach autobusów zeroemisyjnych, dostarczając do europejskich klientów 705 takich pojazdów.
Znaczącą część spośród tych dostaw stanowiły autobusy wodorowe. Ten segment rynku rozwija się dynamicznie, a w minionym roku powiększył się ponad dwukrotnie w stosunku do roku poprzedniego. Solaris od 2019 roku jest liderem tej części rynku. W 2024 roku producent umocnił swoją pozycję, dostarczając 245 autobusów Urbino hydrogen do europejskich miast, co przełożyło się na imponujący 69-procentowy udział w rynku.
Solaris jako pierwsza firma na świecie opracował i uzyskał paszport baterii dla autobusu elektrycznego (na zdjęciu Urbino 18 electric) Fot. Solaris
Wyniki finansowe
Rekordowa sprzedaż zaawansowanych technologicznie pojazdów z napędami alternatywnymi przyczyniła się do równie rekordowych przychodów w 2024 roku. Działalność Solarisa wygenerowała przychody w wysokości 927 mln euro, co daje wzrost o ponad 13% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Kluczowe dostawy
W raportowanym okresie Solaris dostarczył swoje produkty klientom w 12 krajach. Głównymi odbiorcami pojazdów byli operatorzy z Włoch, Polski, Niemiec, Rumunii, Szwecji i Hiszpanii. Wśród największych kontraktów zrealizowanych przez Solarisa w 2024 roku można wyróżnić dostawy:
• 245 autobusów do przewoźnika ATAC Roma w stolicy Włoch, w tym 110 pojazdów hybrydowych Urbino 18 mild hybrid i 135 (z ogólnej liczby 248 zamówionych) autobusów Urbino 12 CNG.
• 100 autobusów hybrydowych do ARST i 38 autobusów elektrycznych do CTM Cagliari na Sardynii.
• 100 trolejbusów Solaris Trollino 12 do Bukaresztu, stolicy Rumunii.
• 83 autobusy elektryczne Urbino 15 LE do operatora Nobina w Szwecji.
• 48 autobusów hybrydowych Urbino 18 mild hybrid do MPK Łódź.
• 37 autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen do TPER Bolonia (z ogólnej liczby 130 zamówionych) we Włoszech.
• 36 autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen do TMB Barcelona w Hiszpanii.
• 36 autobusów elektrycznych Urbino 12 electric do Mediolanu we Włoszech do operatora ATM Milano.
Najważniejsze kontrakty
Firma zakończyła rok 2024 z solidnym portfelem zamówień, obejmującym ponad 1.600 pojazdów o wartości przekraczającej 1,4 mld euro. Większość tych zamówień, bo aż 92%, dotyczy pojazdów nisko- lub bezemisyjnych. Wśród najważniejszych kontraktów warto wymienić:
• Zamówienie 96 elektrycznych autobusów Solaris dla transportu publicznego w Utrechcie przez Transdev Nederland. Dostawy zaplanowane są na ostatni kwartał 2025 roku.
• Zamówienie 46 autobusów elektrycznych (19 Urbino 12 electric i 27 Urbino 15 LE electric) przez Keolis Sverige dla regionu Dalarna. Dostawy rozpoczną się w 2025 roku.
• Przetarg na dostawę do 45 autobusów dwuprzegubowych Urbino 24 electric do belgijskiego Liège. Pierwsze zamówienie obejmuje 18 pojazdów i jest to największy dotychczasowy przetarg na autobusy dwuprzegubowe wygrany przez producenta.
• Kontrakt na dostawę 30 autobusów elektrycznych (26 autobusów Urbino 12 electric i 4 modele Urbino 18 electric) do operatora Arriva w Holandii, które będą obsługiwać ruch w regionie Brabancji Zachodniej i dołączą do floty Arrivy w 2025 roku.
• Zakup 22 autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen przez przewoźnika Île-de-France Mobilités we Francji, przy wsparciu CATP (Centrale d’Achat du Transport Public). Dostawy zaplanowane są na rok 2025.
• Umowę na 20 autobusów wodorowych (9 sztuk Urbino 12 hydrogen i 11 modeli Urbino 18 hydrogen) zawartą z RVK Köln. To kolejne zamówienie przewoźnika na autobusy wodorowe Solaris. Po realizacji najnowszego kontraktu w 2025 roku flota wodorowa tej marki w mieście osiągnie 84 pojazdy.
• Pierwszy kontrakt na dostawę autobusów do USA z King County Metro, który zapewnia usługi transportowe dla miasta Seattle w stanie Washington i 34 innych miast. Umowa obejmuje dwa 40-stopowe autobusy elektryczne i dwa 60-stopowe przegubowe, z opcją na dodatkowe 12 pojazdów. Dostawy rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku. Autobusy będą oparte na platformie zaprojektowanej specjalnie dla rynku północnoamerykańskiego. Platforma ta będzie zawierać najbardziej zaawansowaną technologię autobusów bateryjnych, w tym zaawansowane elektryczne systemy napędowe, autorską technologię integracji baterii Solaris i najnowocześniejsze funkcje łączności, sprawdzone w Europie.
Nagrody branżowe
Rok 2024 był dla Solarisa znaczący również pod względem zdobycia ważnych i prestiżowych nagród branżowych.
• We wrześniu 2024 roku międzynarodowe jury konkursu Bus of the Year przyznało tytuł Bus of the Year 2025 autobusowi Solaris Urbino 18 hydrogen. Jest to drugi tytuł dla pojazdu Solaris i pierwszy raz w historii konkursu, który odbywa się od 1989 roku, kiedy to zwyciężył pojazd wodorowy. W 2017 roku prestiżowe wyróżnienie trafiło do Solarisa Urbino 12 electric – autobusu bateryjnego.
• Zasilany bateryjnie Urbino 12 electric z modułowym napędem w październiku 2024 roku został nagrodzony „Sustainable Bus Award 2025” w kategorii „Autobusy miejskie”. Sustainable Bus Award to międzynarodowy konkurs, który nagradza najbardziej innowacyjne i zrównoważone autobusy i autokary wprowadzone na rynek europejski.
Z napędem modułowym
Solaris od wielu lat utrzymuje wiodącą pozycję w dostarczaniu nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań transportu miejskiego do miast w całej Europie. Chcąc być w czołówce producentów wpływających na zieloną zmianę w transporcie publicznym, firma stale inwestuje w dalszy rozwój.
W 2024 roku w ramach działań badawczo-rozwojowych zrealizowała szereg kluczowych projektów. Wśród nich wyróżnia się wdrożenie do seryjnej produkcji autobusu Solaris Urbino 18 electric z modułowym napędem elektrycznym. Model ten, łącząc zwiększoną pojemność pasażerską i wydłużony zasięg, stanowi istotne wzmocnienie oferty firmy. Z kolei optymalizacja konstrukcji autobusu Solaris Urbino 12 electric z napędem modułowym pod względem kosztów materiałowych i zużycia energii zakończyła się uzyskaniem homologacji, a rozpoczęta sprzedaż pojazdów przyniosła pierwsze zamówienia.
Firma kontynuowała także prace nad cyberbezpieczeństwem na poziomie autobusu, wdrażając nowoczesny system zarządzania, zgodny z regulacjami ONZ 155 i 156. W 2024 roku uzyskano homologację zgodności, certyfikując zgodność firmy i jej produktów z wymogami cyberbezpieczeństwa i nadzoru nad oprogramowaniem.
Dodatkowo w 2024 roku kontynuowano prace B+R związane z wejściem firmy na rynki USA i Kanady oraz w segment zeroemisyjnych autobusów międzymiastowych w Europie.
Zrównoważony rozwój
W 2024 roku Solaris kontynuował działania w zakresie ESG, zgodnie z celami strategicznymi na lata 2024-2026. Firma jako pierwsza na świecie opracowała i uzyskała paszport baterii dla autobusu elektrycznego. Pierwszym pojazdem z tym dokumentem jest Solaris Urbino 18 electric, który trafił do floty BVG w Berlinie. Berliński operator zamówił łącznie 50 tych samych modeli i wszystkie będą posiadać paszporty baterii. Paszport baterii to cyfrowy dokument zawierający szczegółowe informacje o pochodzeniu i składzie baterii, wspierający odpowiedzialne zarządzanie surowcami. Dokument zapewnia przejrzystość cyklu życia baterii, promując odpowiedzialne pozyskiwanie surowców oraz wspierając recykling i optymalne wykorzystanie materiałów odnawialnych. Solaris dostarczył pojazd z paszportem baterii na trzy lata przed wprowadzeniem przepisów UE, które wymagają cyfrowego paszportu baterii od 2027 roku.
Ponadto kontynuowano analizy środowiskowe produktów – w 2024 roku oceniono pojazd Urbino 18 hydrogen. Na najbliższe lata zaplanowano uzyskanie etykiet EPD (Environmental Product Declaration) dla wszystkich typów pojazdów. W 2024 roku ukazał się czwarty raport zrównoważonego rozwoju Solarisa, który stanowi podsumowanie działań firmy w obszarze ESG, pokazując zaangażowanie w promowanie zrównoważonego rozwoju na każdym etapie działalności.
Działania Solarisa z obszaru ESG zostały docenione w kilku prestiżowych konkursach, m.in. Srebrnym Listkiem CSR tygodnika "Polityka", Platynową Nagrodę ESG Innowator w kategorii "Środowisko" oraz nagrodą Diamentowa Planeta w kategorii "Promotor Net-zero" w konkursie "Razem dla Planety". (red)