
128 nowych urządzeń kontrolujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle pojawi się w najbliższym czasie na sieci dróg krajowych. Za ich montaż odpowiedzialne jest Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), czyli jednostka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), z którym podpisaliśmy właśnie porozumienie o współpracy.
Wspólnym celem jest sprawna realizacja projektu rozbudowy systemu fotoradarowego prowadzonego przez CANARD na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Zakłada on montaż 70 fotoradarów, 43 odcinkowych pomiarów prędkości (OPP) i 15 systemów RedLight. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że kluczowa dla sprawnego przebiegu prac instalacyjnych jest efektywna współpraca wykonawcy z zarządcą drogi. Podpisane porozumienie pomiędzy GITD a GDDKiA jest gwarancją sprawnej realizacji projektu i przykładem zaangażowania obu instytucji w działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Szczegóły porozumienia
W ramach współpracy GDDKiA zobowiązuje się priorytetowo rozpatrywać wnioski wykonawców poszczególnych umów realizowanych na rzecz GITD. Dotyczy to w szczególności opiniowania i zatwierdzania dokumentacji związanej z prawem do dysponowania nieruchomością, wykorzystywaniem istniejącej infrastruktury (bramownice, punkty zasilania) czy opracowania projektów stałej i czasowej organizacji ruchu. Porozumienie dotyczy także uzgadniania dokumentacji projektowej związanej m.in. z nowymi systemami OPP na drogach ekspresowych i autostradach. Będą one miały wpływ na wzrost bezpieczeństwa na tych trasach.
Wspólne działania = większe bezpieczeństwo
Odcinkowy pomiar prędkości jest ważnym czynnikiem wpływającym na poprawę bezpieczeństwa, w szczególności na odcinkach tunelowych. OPP działa m.in. w Warszawie, w tunelu pod Ursynowem na drodze ekspresowej S2. Dane pokazały, że już w pierwszym roku funkcjonowania systemu, ponad 99 proc. kierowców stosowało się tam do ograniczeń prędkości. Z kolei ci, którzy już przekraczali dozwoloną prędkość, jechali przeważnie nie więcej niż 20 km/h ponad limit. OPP funkcjonuje też w innych tunelach na drogach w zarządzie GDDKiA, pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój oraz na S3 Bolków - Kamienna Góra. Bramownice z kamerami systemu zamontowano również m. in. na A2 pod Koninem, A4 pod Wrocławiem, A1 w okolicy Kutna i Ciechocinka, S7 od Białobrzegów do Radomia, S8 na obwodnicy Wyszkowa czy też S11 w Poznaniu.
Odcinkowy pomiar prędkości może również być wykorzystywany dla poprawy bezpieczeństwa osób prowadzących prace budowlane na trasie, która nie została wyłączona z ruchu. Taka sytuacja miała miejsce na budowie autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. OPP zainstalowano na wniosek GDDKiA oraz wykonawców inwestycji. Celem było wyegzekwowanie przestrzegania przez kierowców obowiązującego ograniczenia prędkości na budowanej trasie. Dzięki systemowi udało się uspokoić ruch i poprawić bezpieczeństwo zarówno kierowców i podróżnych, jak i pracowników budowy. Podobne rozwiązanie planujemy wprowadzić w trakcie rozbudowy A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. (źródło: GDDKiA)