Wiadomości z rynku

wtorek
15 kwietnia 2025

MAN wyszedł obronną ręką z rynkowego dołka

Sprzedaż spadła, ale operacyjna rentowność ustabilizowała się
14 kwietnia 2025

Fot. MAN

 
W roku obrotowym 2024 firma MAN Truck & Bus osiągnęła dobry wynik – szczególnie w kontekście gwałtownego spadku na rynku samochodów ciężarowych w Europie. Sprzedaż jednostkowa i przychody ze sprzedaży spadły odpowiednio, ale skorygowana operacyjna rentowność sprzedaży pozostała stabilna na poziomie 7,2%.
Prezes zarządu firmy MAN, Alexander Vlaskamp, powiedział:
– Dobry wynik jest nagrodą za ciężką pracę w trudnym otoczeniu gospodarczym. Przyczyniła się do tego również działalność w zakresie samochodów dostawczych i usług, a także rozwój rynku międzynarodowego w segmencie samochodów ciężarowych. Przyczynił się do tego również zewnętrzny biznes silnikowy oraz wyższe zamówienia z sektora obronnego. Napływające zamówienia w segmencie samochodów ciężarowych nieznacznie, ale systematycznie poprawiały się w ostatnich miesiącach 2024 roku i na początku 2025 roku. Nawet jeśli nie możemy jeszcze mówić o wyraźnym odwróceniu trendu, zwłaszcza w Niemczech, obecnie zakładamy dalszy lekki wzrost popytu w ciągu roku. Ze względu na nieznaczną poprawę popytu na samochody ciężarowe przygotowujemy się do zakończenia w najbliższej przyszłości skróconego czasu pracy w naszych niemieckich zakładach. Niezależnie od tego, nadal konieczne są duże wysiłki w zakresie efektywności kosztowej, aby móc nadal inwestować na wysokim poziomie w automatyzację, cyfryzację i technologie zeroemisyjne, a także w naszą sieć serwisową. Tylko w ten sposób firma MAN może pozostać na drodze do sukcesu w tej wielkiej transformacji.

– Pomimo znacznego spadku wolumenów samochodów ciężarowych, powtórzyliśmy nasz wynik z poprzedniego roku. Jest to niezwykły sukces, który pokazuje, że znacznie poprawiliśmy naszą odporność jako firma – powiedziała Inka Koljonen, dyrektor finansowa MAN. W roku obrotowym 2023 firma MAN Truck & Bus osiągnęła skorygowaną rentowność operacyjną ze sprzedaży w wysokości 7,3%.

W 2024 roku całkowita sprzedaż MAN w segmencie nowych pojazdów spadła o 17% rok do roku, do około 96.000 sztuk – w szczególności ze względu na gwałtowny spadek sprzedaży samochodów ciężarowych o 24%. Do klientów trafiło o 17% mniej autobusów niż w roku poprzednim. W tym segmencie biznesowym wystąpiły opóźnienia w dostawach ze względu na nowe wymagania dotyczące architektury oprogramowania. Z kolei van po raz kolejny osiągnął rekordową sprzedaż. Dostarczono około 27.670 TGE, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Zakłady przystosowane do elektromobilności

Reorganizacja produkcji, logistyki i rozwoju nabiera rozpędu: produkcja seryjna eTrucka rozpocznie się w zakładzie w Monachium w 2025 roku, zakład w Norymberdze rozpoczyna seryjną produkcję akumulatorów, a globalne centrum logistyczne w Salzgitter rozpocznie ekspansję w zakresie części zamiennych do e-mobilności. W Ankarze otwarto centrum rozwoju produktów autobusowych, które obecnie w pełni wkracza w erę elektryczną i cyfrową.

Elektryczne przyspieszają

MAN jeszcze bardziej przyspiesza rozwój e-mobilności. Pierwsze e-trucki firmy jeżdżą już w Niemczech i w Europie. Nabywcy ponoszą większe nakłady finansowe niż w przypadku diesli, ale koszty cyklu życia komercyjnych e-ciężarówek są niższe niż w przypadku ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym. Firma MAN Financial Services intensywnie pracuje nad wdrożeniem pod patronatem TRATON Financial Services wsparcia dla klientów. Wdrożenie rozpoczęło się już w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Austrii, Polsce, Hiszpanii, Korei Południowej, Szwecji i Republice Południowej Afryki. W ślad za tym pójdą kolejne rynki.

Ponadto nowy system ładowania MAN Charge&Go sprawia, że ładowanie i płatność są łatwe i wygodne dla klientów MAN electric mobility. Rozwija się również infrastruktura ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów: do końca 2025 roku w Europie ma być dostępnych 1000 punktów ładowania od różnych dostawców. Tylko we współpracy z E.ON w 170 lokalizacjach MAN w Europie powstaje około 400 publicznych punktów ładowania, z których 80 będzie dostępnych do końca 2025 roku. Pierwsze z nich już działają, m.in. w Berlinie i Monachium. Ponadto spółka joint venture Milence, w którą zaangażowana jest TRATON GROUP, ma na celu zbudowanie do 2027 roku największej w Europie sieci ładowania elektrycznych ciężarówek z łączną liczbą 1.700 punktów ładowania. Pierwsze 13 stacji ładowania już działa, a dziesięć kolejnych jest w budowie. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.