Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Mitsubishi Fuso Canter 3C15 - alternatywa dla dostawczaka

Samochody ciężarowe. Mitsubishi Fuso Canterem 3C15 furgon
15.06.2007 00:00:00
Testowany Canter przydaje się w miejskim transporcie dystrybucyjnym jako alternatywa dla mniejszych dostawczaków, gdy trzeba przewieźć ładunek o sporych wymiarach. Auto jest jak na swoje rozmiary zwrotne, ale dużo pali. Wśród zalet Mitsubishi warto jednak wymienić dynamiczny i elastyczny silnik, wygodnie usytuowana dźwignia zmiany biegów, duże lusterka boczne i wygodny fotel kierowcy. Minusy to oczywiście duże spalanie, opornie pracująca dźwignia zmiany biegów, za cienkie koło kierownicy, bujanie nieobciążonego pojazdu i brak elektrycznej regulacji lusterek w standardzie.
Canter to lekka ciężarówka o DMC od 3,5 do 7,5 t. Od siedmiu lat jest sprzedawany w sieci Mercedesa (wcześniej w sieci Volvo). W 2005 roku auto przeszło odnowę.
Trzech w rzędzie
Trzyosobowa, nowa kabina o nazwie Comfort Cab nie grzeszy nadmiarem miejsca, choć ją wydłużono: w porównaniu do poprzednika urosła o 170 mm (do 1.613 mm). Miejsca na nogi jest faktycznie więcej, ale podwójny fotel pasażera nie rozpieszcza - jeśli siedzą na nim dwie osoby, wyglądają (i czują się) jak książki upchnięte na półce.
Powody do zadowolenia ma kierowca. Do dyspozycji ma fotel firmy Isringhausen (standard), z regulacją obciążenia, ustawienia siedziska (także na wysokość) i pneumatyczną amortyzacją. Fotel ten nie tylko zapewnia dobry komfort jazdy, ale przede wszystkim ułatwia znalezienie odpowiedniej pozycji za kierownicą. Bo choć kolumna kierownicy jest regulowana w poziomie, to zakres tej regulacji jest niewystarczający. Koło kierownicy jest małe i cienkie, i źle leży w dłoniach. W sumie odpowiednie usadowienie się za kierownicą zajęło mi kilka minut.
Widoczność z miejsca kierowcy nie budzi zastrzeżeń. Dotyczy to także bocznych lusterek z dużymi zwierciadłami. Szkoda jednak, że aby ustawić prawe lusterko, trzeba wysiąść z kabiny. Można się nachodzić albo trzeba kogoś poprosić o pomoc.
Plusem jest dźwignia zmiany biegów umieszczona pośrodku kokpitu (poprzednio była przy fotelu). Manetka zajmuje mało miejsca i pozwala na swobodne przemieszczanie się w kabinie.
Elastycznie z bujaniem
Choć umiejscowienie dźwigni zmiany biegów jest poręczne, to jednak w działaniu jest oporna. Szczególnie dało się to odczuć przy redukcji z biegu 5 na 4 oraz przy włączaniu wstecznego.
Natomiast słowa uznania należą się jednostce napędowej. Czterocylindrowy silnik wysokoprężny 3.0 145 KM Euro 4 jest dynamiczny, nie ustępuje dostawczakom z porównywalnymi silnikami, np. Mercedesowi Sprinterowi mającemu 150 KM. Co ważniejsze jest elastyczny, czyli nie zmusza do częstej zmiany biegów. Przy tym nie jest natarczywie hałaśliwy. Co prawda mógłby mniej palić, bo średnio 12 l na 100 km w cyklu mieszanym bez obciążenia to dużo w porównaniu z typowymi dostawczakami. Na przykład Sprinter 315 CDI furgon, z rozstawem osi 4.325 mm i z silnikiem o mocy 150 KM, pali bez obciążenia niecałe 10 l na 100 km.
Dobra jest zwrotność Cantera, m.in. dzięki cofniętej ku tyłowi przedniej osi. Jednak ta sama oś, w przypadku nieobciążonego pojazdu, jest jedną z przyczyn nieprzyjemnego bujania pojazdem. W takiej sytuacji szczególnie docenia się amortyzowany fotel.
Lekka zabudowa
Ładownię wykonano z laminatu, materiału lekkiego i łatwego do utrzymania w czystości, ale jednocześnie podatnego na uszkodzenia.
Dostęp do ładowni jest możliwy z tyłu poprzez drzwi dwuskrzydłowe, otwierane pod kątem 270 stopni, z zabezpieczeniem przed przypadkowym zamknięciem. Dodatkowe, jednoskrzydłowe drzwi (otwierają się pod kątem 270 st.) znajdują się po prawej stronie zabudowy.
Lekka ciężarówka, taka jak Mitsubishi Canter, to niezła alternatywa dla dostawczaków, jeśli nabywca poszukuje auta o dużej ładowni. Taki samochód przydaje się szczególnie do przewożenia lekkich materiałów budowlanych, a także w transporcie artykułów spożywczych.
Plusy
Zwrotność. Dynamiczny i elastyczny silnik. Wygodnie usytuowana dźwignia zmiany biegów. Duże lusterka boczne. Wygodny fotel kierowcy.
Minusy
Duże spalanie. Opornie pracująca dźwignia zmiany biegów. Za cienkie koło kierownicy. Bujanie nieobciążonego pojazdu. Brak elektrycznej regulacji lusterek w standardzie.
Podstawowe dane techniczne Mitsubishi Fuso Canter 3C15 furgon
Dopuszczalna masa całkowita 3.500 kg
Ładowność 1.355 kg
Objętość ładowni 29,6 m sześc.
Wymiary ładowni: długość / szerokość / wysokość 5.500 / 2.450 / 2.200 mm
Wymiary pojazdu: długość / szerokość / wysokość 7.110 / 2.450 / 2.966 mm
Rozstaw osi 3.850 mm
Silnik R4, 16V, turbodiesel, 2.997 ccm
Moc maksymalna 145 KM przy 3.200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 362 Nm przy 1.700 obr./min
Średnie spalanie na 100 km w cyklu mieszanym - bez obciążenia / z obciążeniem 12 / 14,5 l/100 km (testowe)
Skrzynia biegów manualna, 5+1
Napęd na tylną oś
Zawieszenie półeliptyczne, laminowane resory piórowe ze stabilizatorami
Układ hamulcowy tarcze na wszystkich kołach, hamulec silnikowy
Wyposażenie pojazdu testowego elektrycznie sterowane szyby, fotel kierowcy na zawieszeniu, podwójny fotel pasażera, klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD
Cena netto pojazdu testowego z zabudową 113.800 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 3 lata
Przeglądy techniczne co 22,5 tys. km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.