Autobusy. Mercedes Tourismo po zmianach
Spółka EvoBus Polska, dystrybutor autobusów marki Mercedes-Benz i Setra, wprowadziła właśnie na krajowy rynek odnowiony model Tourismo. Poza nową stylistyką, jednostką napędową i bogatszym wyposażeniem autobus jest dostępny w trzech, a nie jak wcześniej w dwóch długościach nadwozia. Wszystkie wersje Tourismo są wyposażone w hamulce tarczowe na obu osiach, sterowane elektropneumatycznym systemem EBS, równomiernie rozkładającym siły hamowania na poszczególne koła. W standardzie jest też system ESP oraz asystent hamowania BA (Brake Assist). Jest jeszcze elektroniczny system DBL, który sprzężony z retarderem w razie konieczności automatycznie wyhamowuje pojazd, np. podczas zjazdu ze wzniesienia.
Tourismo to obok modelu Travego główny przedstawiciel klasy autobusów turystycznych Mercedes-Benz.
Pojazd jest oferowany w trzech wariantach - standardowym o długości 12,1 metra, wydłużonej M o długości 12,9 m i trzyosiowym L o długości 13,9 m. W najkrótszej wersji autobus ma 49 foteli dla pasażerów, w odmianie M - 53, zaś w najdłuższej pomieści 57 pasażerów.
Stanowiska kierowcy i pilota wydłużono o 140 mm. Całkowicie przeprojektowano kokpit kierowcy, łącznie ze zmianą lokalizacji dźwigni hamulca parkingowego, którą z podłogi przeniesiono wyżej, po lewej stronie fotela kierowcy. Zwiększono też liczbę podręcznych schowków oraz pojemność lodówki (do 65 litrów). Szofer nie musi się już też obawiać silnych promieni słonecznych, które w poprzednim Tourismo nagrzewały przednią część kabiny. Obecnie przednia szyba jest termoizolacyjna.
We wnętrzu pojawiły się nowe panele oświetleniowo-nawiewowe, które pozwalają na indywidualne ustawienie intensywności nawiewu czy światła dla każdego fotela. Ponadto zastosowano wydajniejszą klimatyzację.
Wszystkie wersje Tourismo są wyposażone w hamulce tarczowe na obu osiach, sterowane elektropneumatycznym systemem EBS, równomiernie rozkładającym siły hamowania na poszczególne koła. W standardzie jest też system ESP oraz asystent hamowania BA (Brake Assist). Jest jeszcze elektroniczny system DBL, który sprzężony z retarderem w razie konieczności automatycznie wyhamowuje pojazd, np. podczas zjazdu ze wzniesienia. Poza kwestiami bezpieczeństwa DBL przyczynia się do mniejszego zużycia klocków hamulcowych.
Autokary są oferowane z sześciocylindrowymi, 12-litrowymi silnikami MB OM 457 Euro 4 w dwóch zakresach mocy: 354 KM lub 428 KM (poprzednio był silnik V8 OM 442 LA o mocy 280 KM). Aby spełnić nowe normy emisji spalin, w jednostce napędowej zastosowano technologię BlueTec bazującą na katalizatorze SCR z dozownikiem płynu Ad-Blue. We wszystkich wersjach silnikowych montowana jest sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów. Dźwignia zmiany biegów została przeniesiona na kokpit.
Długość / szerokość / wysokość |
12.140 / 2.550 / 3.620 mm |
12.960 / 2.550 / 3.620 mm |
13.990 / 2.550 / 3.620 mm |
Silnik |
OM 457 hLA 354 KM, Euro 4 |
OM 457 hLA 428 KM, Euro 4 |
OM 457 hLA 428 KM, Euro 4 |
Liczba miejsc |
49 + 1 + 1 |
53 + 1 + 1 |
57 + 1 + 1 |