Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Serwisy przyciągają ceną i wszechstronnością

Czym kuszą nieautoryzowane serwisy pojazdów ciężarowych
21.09.2007 00:00:00
Niezależne warsztaty naprawiające samochody ciężarowe konkurują z autoryzowanymi stacjami obsługi (ASO) przede wszystkim niższymi cenami robocizny i części zamiennych. Kolejną ich cechą jest wszechstronność. Zazwyczaj podejmują się pogwarancyjnej reperacji sprzętu każdej marki. Ale - z drugiej strony - są naprawy związane np. z poważną ingerencją w elektronikę, które w przypadku nowoczesnych ciężarówek w zasadzie wykonają tylko ASO.
- Można najeść się dużą łyżką, ale można także mniejszą - tak Jerzy Dolat prowadzący warsztat w Wójtowie (woj. warmińsko-mazurskie) obrazowo tłumaczy, dlaczego takie firmy jak jego są tańsze niż autoryzowane serwisy. - Proponujemy rozsądne ceny, żeby przyciągnąć jak najwięcej klientów. Ograniczamy koszty, mamy dwa zadaszone stanowiska - to wystarczy. Bardzo ważne jest doświadczenie mechaników z różnymi markami.
Podstawowym narzędziem w prywatnych serwisach jest dobry, uniwersalny tester diagnostyczny. Bez niego ani rusz. Jerzy Dolat przyznaje jednak, że zdarzają się sytuacje, kiedy klient musi udać się do ASO. Kiedy trzeba na przykład przeprowadzić regulację silnika czy pneumatyki i są potrzebne kody dostępu, które znają tylko autoryzowane serwisy.
Cezary Śledziewski z Auto Idei prowadzącej ASO Mercedesa w Białymstoku i Olsztynie dodaje, że w przypadku Actrosów elektronika sprawia, iż właściciele tych samochodów zaglądają do ASO także po gwarancji. Warsztat z jednym uniwersalnym testerem nie poradzi sobie z ich obsługą, tak jak i np. MAN-a TGA czy Iveco Stralisa. Nieautoryzowane warsztaty dobrze radzą sobie natomiast ze straszymi modelami Renault, Iveco i MAN-a.
Złudny urok roboczogodziny
Jak zorientowaliśmy się, cena roboczogodziny w ASO przeważnie waha się między 120 zł a 250 zł netto (zależy od marki auta i regionu kraju), zaś w "prywatnych" warsztatach od 40 do 80 zł netto. Czasami sprawa nie jest jednak taka oczywista, jakby wynikało z prostego zestawienia tych kwot.
Jacek Olszewski, dyrektor ds. technicznych w spółce DBK posiadającej ASO DAF-a w Szczecinie, Gdańsku, Toruniu, Olsztynie i Białymstoku podaje jako przykład wymianę tarczy sprzęgła w ciągniku siodłowym. Warsztatowi obsługującemu wszystkie marki, nieposiadającemu specjalnych narzędzi przystosowanych do konkretnego modelu może to zająć dwa razy więcej czasu, a więc różnice w cenie roboczogodziny przestają się liczyć. Koszt naprawy wyjdzie zbliżony.
- Serwis autoryzowany różni się od innych przede wszystkim tym, że używa narzędzi pozwalających na szybki, sprawny demontaż i montaż elementów - podkreśla Jacek Olszewski.
Przewoźnicy-naprawiacze
Sporo przewoźników dylemat "ASO czy nie ASO" rozwiązuje w ten sposób, że prowadzi własne warsztaty. Przykładowo firma Mariana Bródki z Granowa w Wielkopolskiem sama naprawia kilkanaście własnych zestawów do transportu materiałów sypkich. Z ASO korzysta tylko w przypadku bardziej skomplikowanych problemów.
Włocławski Euro-Transchem uczynił z serwisu jedną z głównych dziedzin działalności. Obecnie naprawia samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, traktory, przyczepy, naczepy, silosy, cysterny.
Kontrakty
Jednak na zachodzie Europy większość firm stawia na specjalizację - albo transportują, albo naprawiają. Bardzo popularne są tam kontrakty obsługowo-naprawcze zawierane między firmami użytkującymi auta a serwisantami np. na pięć lat. Moda na nie dociera także w Polsce. Przewoźnik płaci co miesiąc ryczałtową stawkę i teoretycznie nie musi martwić się o przeglądy czy naprawy. To oczywiście jest sposób na związanie z ASO po upływie gwarancji.
Właściciele nieautoryzowanych warsztatów nie obawiają się jednak tych kontraktów. Argumentują, że nie dotyczą wszystkich napraw. I wtedy takie auta trafiają do nich. Podkreślają, że rynek zdobywają przede wszystkim solidną robotą. Klient zadowolony z jakości (i ceny) to najlepsza reklama warsztatu.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.