Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Ciężarówki poszły w górę

Wzrost cen używanych ciężarówek w 2007 roku
11.01.2008 00:00:00
W 2007 roku wzrosły ceny używanych ciężarówek, zwłaszcza tych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym. Co ciekawe, ciężarówki dystrybucyjne podrożały w mniejszym stopniu. Ceny dziesięciolatków wzrosły w ciągu roku o mniej niż 23 proc., zaś dwulatków o 16. Zdaniem fachowców z Info-Eksperta to wynik braku dwuetapowego transportu lokalnego w Polsce, w którym brakuje magazynów i co za tym idzie można dowozić towary do miejsca docelowego najcięższymi ciężarówkami.
Analizę, ile kosztowały dwu- i dziesięcioletnie ciężarówki w grudniu 2006 i 2007 r., przeprowadziła na naszą prośbę firma Info-Ekspert, która zajmuje się badaniem rynku aut używanych. W zestawieniu porównano najpopularniejsze na polskim rynku modele ciągników siodłowych, dużych pojazdów skrzyniowych o DMC około 26 ton z napędem 6x2 i mniejszych pojazdów dystrybucyjnych 4x2 o DMC od 7,5 do 16 ton, z zabudowami kontenerowymi. Do zestawienia wybrane zostały pojazdy o zbliżonej mocy silników. Wszystkie zyskały na wartości w przeciągu roku.
- To efekt wzrostu gospodarczego w Polsce, który przyczynił się do rozwoju sektora transportowego - mówi Jacek Gnoiński z Info-Eksperta. Średnie wzrosty porównywanych modeli były bardzo zbliżone w przypadku ciągników siodłowych i dużych pojazdów skrzyniowych. Dziesięcioletnie "konie" zdrożały bowiem średnio aż o 34 procenty, zaś pojazdy skrzyniowe 6x2 o 33 proc.
- Starsze pojazdy kupują głównie niewielkie firmy transportowe, których wciąż jest sporo w Polsce - informuje Jacek Gnoiński. - Wciąż zbyt mała podaż powoduje, że ceny najstarszych ciężkich ciężarówek zdecydowanie wzrosły.
Niewielkie różnice w średnich wzrostach wystąpiły także wśród dwulatków, w tym wypadku bardziej podrożały ciężarówki skrzyniowe, średnio o prawie 24 procent, podczas gdy dwuletnie ciągniki o 23 procent.
- Tłumaczyć można to długimi terminami oczekiwania na nowe pojazdy u dilerów, które spowodowały, że przewoźnicy zainteresowali się młodymi pojazdami używanymi - wyjaśnia Jacek Gnoiński.
Co ciekawe, ciężarówki dystrybucyjne podrożały w mniejszym stopniu. Ceny dziesięciolatków wzrosły w ciągu roku o mniej niż 23 proc., zaś dwulatków o 16. Zdaniem fachowców z Info-Eksperta to wynik braku dwuetapowego transportu lokalnego w Polsce, w którym brakuje magazynów i co za tym idzie można dowozić towary do miejsca docelowego najcięższymi ciężarówkami.
Poniżej prezentujemy zestawienia z wyszczególnieniem modeli. Wynika z niego, że najbardziej podrożały ciężkie DAF-y.
Procentowy wzrost cen używanych pojazdów między grudniem 2006, a grudniem 2007
10-letnich ciągników siodłowych
1. DAF 95.400 Ati 47,20%
2. Volvo FH16 38,90%
3. MAN 19.403 34,40%
4. Iveco MP440E38 33,10%
5. MB 1848 31,30%
6. Renault AE 385ti 27%
7. Scania 144 25,80%
10-letnich pojazdów skrzyniowych 6x2 o DMC około 26 ton
1. DAF 95.400 Ati 46,90%
2. MB 2548 41,30%
3. Volvo FH12 36,30%
4. MAN 26.403 34,20%
5. Iveco MP240E42 33%
6. Scania 124 25,10%
7. Renault Premium 385 20%
10-letnich pojazdów dystrybucyjnych 4x2 z zabudowami furgonów kontenerowych
1. MAN 12.163 36,30%
2. Volvo FL6 26,40%
3. DAF 45.180 25,20%
4. Iveco ML120E18 24,10%
5. MB 814 14,10%
6. Renault Midliner M180.12 10,50%
2-letnich ciągników siodłowych
1. MAN 18.390 34,80%
2. MB 1846 29,70%
3. Renault 440 Magnum 28,90%
4. Volvo FH12 27,30%
5. DAF XF 95.430 19,20%
6. Scania R420 13,50%
7. Iveco AD400T44 8,40%
2-letnich pojazdów skrzyniowych 6x2 o DMC około 26 ton
1. MB 2548 36,80%
2. MAN 26.430 36,20%
3. Iveco AS260S54 22%
4. Volvo FH12 20%
5. DAF 95.430 19,40%
6. Renault 420 Premium 18,80%
7. Scania P380 12,90%
2-letnich pojazdów dystrybucyjnych 4x2 z zabudowami furgonów kontenerowych
1. MAN 12.185 LE 34,30%
2. MB 815 Vario 18,50%
3. Volvo FL6 15,40%
4. Iveco ML120E18 11,90%
5. DAF LF 45.180 11,30%
6. Renault Midliner 180.10 7,60%
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.