Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Dostawczak z ambicjami

Samochody dostawcze. Mercedes Vario 4.2 TD (1995-2005)
27.06.2008 00:00:00
Niektórzy plasują Mercedesa Vario w grupie niewielkich ciężarówek, inni mówią o nim jak o typowym dostawczaku. Jak zwał tak zwał, to jedno z najbardziej funkcjonalnych aut użytkowych na rynku. Mercedes Vario ma kilka zalet, ale i sporo wad. Na plus tego dostawczaka przemawiają solidna konstrukcja podwozia, trwały silnik i małe spalanie. Minusy to z kolei łamliwe resory, kłopoty z rdzą oraz problemy z hamulcem ręcznym.
W zgodnej opinii obserwatorów rynku wtórnego podaż Vario na polskich giełdach i w komisach w najbliższych latach będzie się zwiększać. To rezultat rosnącego importu prywatnego.
Walorem auta jest mocna konstrukcja, choć niektórzy użytkownicy przeładowujący Vario skarżą się, że resory pękają (ładowność w maksymalnej wersji wynosi 4,7 t).
Oprócz niedużego pięciocylindrowego motoru 2,9-litrowego do napędu służy czterocylindrowa, 4,2-litrowa jednostka z turbosprężarką, oznaczona OM 904 LA. U nas zdecydowanie popularniejsza. Samochody z tym silnikiem oznaczono w zależności od tonażu: 614 lub 814. Ten silnik zbiera pozytywne opinie użytkowników. Jest trwały, cichy, a emitowane przez niego drgania są niewielkie. Średnie zużycie na poziomie ok. 11 l/100 km, tyle deklarują użytkownicy, należy uznać za niewielkie. Zdaniem mechaników, a także samych użytkowników samochodu korzystne parametry eksploatacyjne to rezultat zastosowania efektywnego, elektronicznego modułu sterującego dawkami wtryskiwanego paliwa. Napęd przenoszony jest przez wysoko ocenianą, pięciobiegową przekładnię ręczną, wyjątkowo rzadko w giełdowych czy komisowych egzemplarzach trafia się przekładnia automatyczna (oferowano ją za dopłatą). Chwalone jest hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (neutralne niezależnie od obciążenia samochodu).
Wersja 614 występuje z napędem na jedną oś, w wariancie 814 jest wybór: jedna lub dwie osie napędzane. Plusem jest wydajny układ hamulcowy, w autach z pierwszych lat produkcji pojawiały się problemy z hamulcem ręcznym.
Użytkownicy nie potwierdzają natomiast zapewnień producenta o wyjątkowo solidnym zabezpieczeniu antykorozyjnym nadwozia. W jego blaszanych częściach zdarzają się spore ogniska rdzy.
W ogłoszeniach o sprzedaży Vario, a zamieszczanych ostatnio w naszym tygodniku dominują egzemplarze z roczników 2001-2003. Ceny wywoławcze siedmio-, ośmiolatków (z przebiegami 150-350 tys. km) oscylują pomiędzy 67 tys. zł a 86 tys. zł.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania
- Mankamentem Vario bywają mocno wysłużone elementy zawieszenia (resory, amortyzatory), zdarzają się kłopoty z układem elektrycznym. Radzę też sprawdzić, czy ogumienie stosowane w danym egzemplarzu jest takie, jakie zaleca producent, w 614 D 215/75 R16, a w 814 D 205/75 R 17,5. To ważne nie tylko dla zachowania odpowiednich właściwości jezdnych, ale także dla spalania.
Plusy
Solidna konstrukcja podwozia.
Trwały silnik.
Małe spalanie.
Minusy
Łamliwe resory.
Kłopoty z rdzą.
Problemy z hamulcem ręcznym.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowanyMercedes Vario kontener 614 D KonkurentRenault Mascott kontener 150 dCi
Dopuszczalna masa całkowita 5.990 kg 5.500 kg
Ładowność 2.820 kg 2.700 kg
Długość 6.330 mm 6.150 mm
Szerokość 2.200 mm 2.030 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.370 mm 2.265 mm
Pojemność silnika 4.250 ccm 2.800 ccm
Moc maksymalna 136 KM 146 KM
przy obr./min 2.200 3.600
Maksymalny mom. obr. 520 Nm 320 Nm
przy obr./min 1.200-1.600 1.500
Prędkość maksymalna 120 km/h 125 km/h
Rozmiary kontenera
długość 4.100 mm 4.060 mm
szerokość 2.080 mm 1.980 mm
wysokość 1.930 mm 1.850 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Mercedes Vario Renault Mascott
Chłodnica 1.050 zł 950 zł
Sprzęgło 1.140 zł 1.220 zł
Amortyzator 460 zł 520 zł
Reflektor 620 zł 590 zł
Filtr oleju 55 zł 50 zł
Filtr powietrza 70 zł 80 zł
Ceny części używanych
Mercedes Vario Renault Mascott
Reflektor 240 zł 280 zł
Zderzak (przód) 180 zł 170 zł
Lampa tylna 130 zł 200 zł
Chłodnica 250 zł 210 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (czerwiec 2008)
Rocznik Mercedes Vario 4.2 TD Zabudowa / przebieg tys. km - cena brutto Renault Mascott 2.8 dCi Zabudowa / przebieg tys. km - cena brutto
1998 furgon / 226 - 52,0 tys. zł -
1999 skrzynia / 246 - 57,0 tys. zł furgon / 240 - 52,0 tys. zł
2000 furgon / 310 - 66,0 tys. zł skrzynia / 175 - 56,0 tys. zł
2001 furgon / 275 - 69,0 tys. zł skrzynia / 200 - 62,5 tys. zł
2002 kontener / 149 - 83,5 tys. zł kontener / 164 - 72,0 tys. zł
2003 furgon / 160 - 82 tys. zł kontener / 220 - 77,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.