Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Autostradowy pat

Inwestycje. Grozi nam cofnięcie współfinansowania dróg z funduszy unijnych
01.08.2008 00:00:00
Rządowy plan budowy autostrad i dróg ekspresowych jest poważnie zagrożony. Wskutek sprzeczności krajowych przepisów z normami Unii Europejskiej Polska może stracić dofinansowanie kluczowych inwestycji infrastruktury drogowej z funduszy unijnych, realizowanych w latach 2007-2013. Chodzi o niebagatelną kwotę 36 mld zł. Komisja Europejska wytyka niezgodności polskich przepisów z normami unijnymi w dwóch przypadkach. Pierwszym z nich jest brak przeprowadzania analizy wariantów lokalizacji budowy i przebudowy dróg. Druga niezgodność to niedostateczna liczba przeprowadzanych ocen oddziaływania inwestycji na środowisko.
Tymczasem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) twierdzi, iż budowy nowych dróg nie są zagrożone. Aby zapobiec cofnięciu ich współfinansowania z funduszy unijnych, Rada Ministrów przyjęła w połowie lipca projekt ustawy o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Kompleksowo problem ten ma jednak rozwiązać dopiero nowa ustawa Prawo ochrony środowiska, na którą trzeba będzie poczekać do października.
Problemy z Naturą w tle
Komisja Europejska wytyka niezgodności polskich przepisów z normami unijnymi w dwóch przypadkach. Pierwszym z nich jest brak przeprowadzania analizy wariantów lokalizacji budowy i przebudowy dróg. Druga niezgodność to niedostateczna liczba przeprowadzanych ocen oddziaływania inwestycji na środowisko. Zgodnie z polskimi przepisami sporządzano tylko jedną taką ocenę wg Rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2004 r., a prawo wspólnotowe wymaga co najmniej dwóch, na różnych etapach inwestycji.
- Obecnie uzupełniamy potrzebną dokumentację w taki sposób, aby była ona zgodna z dyrektywami unijnymi - wyjaśnia Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA. Problem jednak w tym, że do przeprowadzenia rzetelnej analizy wariantów lokalizacji i ocen oddziaływania inwestycji na środowisko brak jest pełnego wykazu obszarów chronionych w ramach programu Natura 2000. Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Środowiska, ma być on uzupełniony do końca pierwszego kwartału przyszłego roku.
Ekolodzy opóźnią?
Projekt ustawy środowiskowej rozszerza również uprawnienia organizacji ekologicznych. Do tej pory ewentualne uwagi z ich strony musiały być zgłaszane w terminie do 21 dni od momentu zapoznania się z dokumentacją.
- Według nowych przepisów czas na odwołanie nie jest ograniczony - informuje Elżbieta Strucka, rzecznik Ministerstwa Środowiska.
W konsekwencji może zabraknąć czasu, aby zrealizować wszystkie zaplanowane drogi na Euro 2012, w tym najważniejsze ekspresowe i autostrady.
Stracony czas
Według bardzo optymistycznych prognoz dopasowanie polskich przepisów do dyrektyw unijnych spowoduje, iż realizacja kolejnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych nastąpi dopiero na początku 2010 roku. Dotyczy to również tych inwestycji, które są już na etapie pozwalającym na wjazd maszyn na teren budowy w ciągu pół roku.
Bardziej niepokojąco przedstawiają się zamierzenia dotyczące inwestycji drogowych będących na wstępnym etapie planowania. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydało GDDKiA zalecenie, aby wstrzymać się z występowaniem o pozwolenie na ich budowę do czasu wejścia w życie ustawy Prawo ochrony środowiska, czyli najwcześniej z końcem bieżącego roku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.