Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Toyota Dyna - skrzyniowe z renomą

Samochody ciężarowe. Toyota Dyna 3.0 D-4D Long Terra z sześcioosobową kabiną
12.09.2008 00:00:00
Toyota Dyna jest sprzedawana z dwoma kabinami: krótką trzyosobową i długą sześcioosobową. Testowałem brygadową, czyli sześciomiejscową z podwoziem ze skrzynią, ze średnim rozstawem osi Long 3.350 mm (najmniejszy 2.545 mm to Medium, największy 3.750 mm Super Long). Zalety tej Toyoty to: porządnie wykonana zabudowa, dobre wyciszenie ropniaka oraz sporo przestrzeni z przodu kabiny. Minusy z którymi boryka się Toyota to z kolei myszkowanie na asfalcie, mało miejsca na nogi z tyłu i utrudnione nalewanie płynu do spryskiwacza.
Pozostałe dwie oferowane odmiany to podwozie oraz podwozie z wywrotką z trójstronnym kiprowaniem, łączone tylko z mniejszą kabiną. Silnik jeden, czterocylindrowy turbodiesel common rail 3.0 D-4D o mocy 109 koni. Mało, Kia K2900 z 2.9 TCI uzyskuje 125 KM.
Trzy burty
Fabryczna, skrzyniowa zabudowa kosztuje w przypadku tej wersji 6.000 zł netto. Wykonanie skrzyni nie wzbudza zastrzeżeń, wszystkie trzy burty otwierają się i zamykają bez problemu. Skrzynia wraz z pomocniczą ramą waży 510 kg, przez co ładowność wynosi 1.140 kg ("widelec" udźwignie 1.650 kg). Uchwytów do mocowania ładunków jest aż 12: po cztery z każdej strony podłogi, po dwa na tylnej burcie i za kabiną.
Od oporu do oporu dzieli kierownicę aż ponad pięć obrotów. Pozwala to precyzyjnie manewrować np. na placu budowy, ale przeszkadza w utrzymaniu toru jazdy na szosie.
Motor w środku
Kierowca nie czuje się tak ściśnięty, jak w dwojaczkach Nissan Cabstar i Renault Maxity. To zasługa dłuższej przedniej części kabiny. Jednak schowków Dyna ma mniej niż Cabstar. Przewagą Cabstara jest także elektryczna regulacja zewnętrznych lusterek, w Dynie ręczna.
Turbodiesel mieści się pod dwumiejscową, przednią kanapą. Żeby się do niego dostać, trzeba podnieść siedzisko i zablokować w takiej pozycji za pomocą tasiemki. Pozytywnym zaskoczeniem jest stosunkowo niski poziom hałasu we wnętrzu. Spalanie podczas dynamicznej jazdy na trasie bez obciążenia nieznacznie przekraczało 12 l/100 km. Testowy Nissan Cabstar 35.13 S Comfort z turbodieslem 2.9 130 KM i zabudową 17 m sześc. potrzebował do 14 l/100 km.
Wysocy pasażerowie z tyłu mają mało miejsca na nogi, przez silnik.
Pod siedziskiem trzymiejscowej kanapy (składanym do pionu) znajduje się dodatkowa nagrzewnica. Pomysł ciekawy, jednak sterowanie jest rozrzucone po kabinie. Do regulacji nawiewu służy pokrętło na prawym słupku B, zaś do ustawienia temperatury suwak na obudowie nagrzewnicy. Kto go nie odnajdzie w tym aucie, nie uruchomi ogrzewania.
Taniec z pojemnikiem
Najtrudniejsze okazuje się jednak uzupełnianie płynu do spryskiwacza. Wlew z boku deski rozdzielczej jest widoczny po otwarciu drzwi pasażera. Znajduje się on pod takim kątem, że bez lejka (nie ma go w seryjnym wyposażeniu) z pięciolitrowej bańki rozlejemy ze cztery litry. Poza tym wyraźnie słychać w kabinie buczenie elektrycznej pompki spryskiwacza.
Toyota Dyna na początku lipca staniała, ale i tak jest w salonach droższa o ponad 10 tysięcy złotych od Kii K2900. Czy renoma marki Toyota wystarczy, przekonamy się za kilka miesięcy, gdy koncerny podliczą sprzedaż w Polsce.
Plusy
Porządnie wykonana zabudowa.
Dobrze wyciszony ropniak.
Sporo przestrzeni z przodu kabiny.
Minusy
Myszkowanie na asfalcie.
Mało miejsca na nogi z tyłu.
Utrudnione nalewanie płynu do spryskiwacza.
Podstawowe dane techniczne Toyoty Dyny 4.0 D-4D Long Terra, podwójna kabina, zabudowa skrzyniowa
DMC/ładowność 3.500 / 1.140 kg
Liczba miejsc 6
Rekomendowana długość zabudowy 3.500 mm
Wymiary pojazdu - dł./szer./wys. 5.840 / 1.900 mm / b.d.
Rozstaw osi 3.350 mm
Silnik R4, 16V, turbodiesel z common rail
Pojemność skokowa silnika 2.982 ccm
Moc maksymalna 109 KM przy 3.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 286 Nm przy 1.200-1.600 obr./min
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym b.d.
Napęd 4x2
Skrzynia biegów mechaniczna, pięciostopniowa
Układ hamulcowy
przód tarczowe wentylowane,
tył bębnowe
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego ABS, poduszka powietrzna kierowcy, wspomaganie kierownicy, regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach, centralny zamek z pilotem, elektr. regulacja przednich szyb, regulacja wysokości pasa kierowcy, obrotomierz
Cena netto 80.000 zł, bez skrzyni 74.000 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata lub 100.000 km / 6 lat
Przeglądy techniczne co 15.000 km, nie rzadziej niż co rok
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.