Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Logistyka scalona przez Wielkiego Brata

Elektronika. Nowości rynku monitoringu pojazdów GPS
19.09.2008 00:00:00
Monitorowanie pojazdów z wykorzystaniem techniki nawigacji satelitarnej GPS (Global Positioning System) staje się coraz popularniejsze w naszym kraju. Finder, jeden z liderów polskiego rynku GPS, wprowadził aplikację Finder On-line 2.0. To system najnowszej generacji, który ma za zadanie scalenie wielu procesów związanych z logistyką, obsługiwanych do tej pory przez różne narzędzia informatyczne. Znany system Infosat jest rozwijany w kierunku jak najdokładniejszego monitorowania paliwa. Ten system, nawet podczas jazdy są na bieżąco przekazywane do serwera gotowe obliczenia poziomu paliwa, wyrażone w litrach. Błąd wskazań wynosi poniżej 1 proc.
Nowości z ostatnich miesięcy to m.in. rozbudowane systemy integrujące wiele spraw związanych z logistyką w firmie, mobilne komunikatory do korespondencji tekstowej między dyspozytorem a kierowcą, a także rozpowszechnienie najprostszych urządzeń, które nie wymagają kosztownych inwestycji. Jesień to dobry sezon dla firm sprzedających monitoring, po wakacjach zaczynają się wzmożone zakupy flot i ich doposażanie.
Jak szacują eksperci, wydatki na tankowanie stanowią ponad 36 proc. łącznych kosztów firm transportowych. Ceny paliwa w ostatnich miesiącach rosły. Drugi problem to brak trakerów. Jednocześnie firmy muszą przestrzegać przepisów o czasie pracy kierowców. Przy tych problemach systemy do zarządzania flotą stają się ważną pomocą przy kontroli wydatków. Tym bardziej, że rośnie liczba przedsiębiorstw obsługujących trasy międzynarodowe (obecnie 45 proc.). Wiele firm nastawionych na rozwój poszukuje nowszych, dokładniejszych i przede wszystkim niezawodnych rozwiązań.
- W porównaniu do innych krajów europejskich, w których systemy monitoringu GPS są stosowane już od kilku lat, polscy klienci nadrabiają zaległości, obecnie przekonują się do telematyki znacznie szybciej niż kiedyś - mówi Peter Giesekus, dyrektor sprzedaży Qualcomm Polska. - Motywacją dla wprowadzania oszczędnych metod zarządzania są przeszkody obniżające konkurencyjność polskich firm w stosunku do Zachodu, takie jak na przykład wysokie podatki i wysokie koszty pracy.
Dwustronna komunikacja
Finder, jeden z liderów polskiego rynku GPS, wprowadził aplikację Finder On-line 2.0. To system najnowszej generacji, który ma za zadanie scalenie wielu procesów związanych z logistyką, obsługiwanych do tej pory przez różne narzędzia informatyczne.
- Wielofunkcyjność systemu zapewnia firmom, za sprawą dwustronnej komunikacji tekstowej, pozostawanie w stałym kontakcie z mobilnymi pracownikami, usprawnia dysponowanie zadań oraz skraca czas ich wykonania, dzięki nawigacji pojazdów na podstawie współrzędnych geograficznych celu przesyłanych z systemu - zachwala Adam Dziuba z Finder SA w Warszawie.
O mobilny komunikator został poszerzony system Automonitoring GPS warszawskiej firmy CMA (Centrum Monitorowania Alarmów). Komunikator umożliwia zdalne generowanie i obsługę zleceń transportowych, obsługę karty drogowej i tachografu.
Komunikator proponuje także firma Qualcomm w ramach nowego, kompleksowego systemu monitoringu FleetVisor. Kierowca poprzez komunikator może na bieżąco porozumiewać się z centralą w formie pisanego tekstu o długości blisko 2.000 znaków. Takie rozwiązanie pozwala przesyłać np. informacje o powodach przestojów czy aktualnym statusie transportu. Z drugiej strony, kierowca odbiera od dystrybutora komunikaty przykładowo o zatorach na drogach, zmianach zleceń czy innych wydarzeniach. Co ważne, kontakty z centralą nie są obciążone opłatami roamingowymi.
Komunikatory ograniczają więc korzystanie z komórek do minimum. Będąc w trasie, kierowca dostaje pełne zlecenie i nie musi martwić się, żeby znaleźć faks, by móc je odebrać. Polecenia otrzymuje pisemnie, co ułatwia rozwiązanie ewentualnych spornych sytuacji.
Nie tylko transport
Znany system Infosat jest rozwijany w kierunku jak najdokładniejszego monitorowania paliwa. Jak dowiadujemy się od Andrzeja Szczerbala, szefa firmy Zeus w Legionowie (mazowieckie) oferującej ten system, nawet podczas jazdy są na bieżąco przekazywane do serwera gotowe obliczenia poziomu paliwa, wyrażone w litrach. Błąd wskazań wynosi poniżej 1 proc. Pomiar paliwa w przypadku maszyn roboczych pracujących w trudnych warunkach uwzględnia przechyły i przyspieszenia. Wspominamy o maszynach nie bez kozery, bo coraz więcej klientów, nie tylko Infosatu, wywodzi się z branży budowlanej.
Jak mówią sprzedawcy, struktura klientów monitoringu w Polsce jest jeszcze płynna. Ale wszyscy zauważają, że coraz więcej firm widzi korzyść we wprowadzaniu tych urządzeń. Np. zaczynają korzystać z niego różnej wielkości floty związane z turystyką, przemysłem kosmetycznym, spożywczym i meblarskim.
Małe lokalizatory
Dla mniej zasobnych klientów namiastką monitoringu mogą stać się tzw. osobiste lokalizatory. Lokalizator GPS Guardian mieści się w dłoni, nie wymaga specjalnej instalacji i abonamentu, i działa do 70 godzin przy stałym zalogowaniu do sieci GSM. Jego położenie można śledzić poprzez Internet.
wywiad z Radosławem Łukoszem, kierownikiem transportu w firmie Polskie Mięso i Wędliny "Łukosz" w Lubajnach k. Ostródy
- Co daje monitorowanie pojazdów?
- Przede wszystkim w przypadku awarii wiadomo, gdzie znajduje się auto, można podać jego dokładne współrzędne. Znamy trasy pokonywane przez pojazdy, co wiąże się z bezpieczeństwem ładunków. Oczywiście zaletą jest także monitoring kierowców.
- Czyli kontrola zużywanego paliwa?
- Między innymi. Wielu właścicieli firm transportowych i kierowników transportu jest jednak zdania, że nie ma stuprocentowo pewnego sposobu kontroli paliwa.
- Jakie mogą wystąpić kłopoty podczas eksploatacji systemu monitoringu?
- Tak jak każdy komputer monitoring sporadycznie się zawiesza. Trzeba wówczas resetować urządzenie, co jego dostawca wykonuje u nas, na miejscu. Zdarzają się uszkodzenia czujników podczas wizyt w serwisach samochodowych. Działanie monitoringu może być zakłócone w parkingach podziemnych i tunelach.
- Czy więc poleca pan zakładanie monitoringu?
- Oczywiście polecam, ale wiele zależy od tego, do czego ma on służyć, kto go obsługuje w firmie transportowej i jak często zagląda do raportów dostępnych przez Internet.
Ile to kosztuje
Ceny instalacji zależą od ilości i umiejscowienia czujników, wersji urządzenia, funkcji pełnionych przez system, wielkości i różnorodności floty. Zaczynają się od 200 zł, przeważnie wynoszą ok. 2 tys. zł netto. Za miesięczny abonament trzeba płacić od kilkudziesięciu do stu kilkudziesięciu złotych.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.