Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Autobusy i luksus

VI Międzynarodowe Targi Lokalnego Transportu Zbiorowego Transexpo 2008
24.10.2008 00:00:00
178 wystawców z 14 krajów, kilkadziesiąt nowych lub zmodernizowanych autobusów, w tym wiele luksusowo wyposażonych, ponad 3.000 zwiedzających - to najkrótsza charakterystyka tegorocznej edycji międzynarodowych targów komunikacji zbiorowej Transexpo, które w dniach 8-10 października odbyły się w Kielcach. Na targach prezentowano autobusy miejskie, turystyczne i luksusowe dla VIP-ów. Najważniejszą nowością pokazaną przez Solarisa w Kielcach był niskopodłogowy miejski autobus hybrydowy drugiej generacji - Solaris Urbino Hybrid 18. Wytwórca z podpoznańskiego Bolechowa pokazał też dwa nowe autobusy niskowejściowe (LE - Low Entry): Alpino 8,9 LE oraz Urbino 15 LE. Grupa Polskie Autobusy (Autosan i Jelcz) pokazała cztery nowe pojazdy. Autosan Sprinter to autobus turystyczny na bazie dostawczego Mercedesa Sprintera. Kolejną nowością był Autosan Wetlina City, czyli miejska wersja autobusu Wetlina, budowanego na podwoziu MB Vario z silnikiem 177 KM. Autosan Sancity to nowy niskopodłogowy autobus miejski napędzany silnikiem Cummins 160 KM. Największą gabarytowo (dł. 13.320 mm) nowością Autosana był Eurolider - autobus międzymiastowy dysponujący 51 miejscami siedzącymi.Polską premierę w Kielcach miał gruntownie odświeżony autobus turystyczny Mercedes Travego. Na stoisku słupskiej Kapeny był Irisbus Proxys, komfortowa wersja niewielkiego międzymiastowego autobusu Proway.
Wystawców co prawda było więcej niż podczas poprzedniej edycji (153 z 11 krajów), ale jak mówili uczestnicy imprezy, zainteresownie zwiedzających było mniejsze niż w ub. roku. Targi - wzorem zachodnioeuropejskich salonów pojazdów użytkowych - odbywały się głównie w halach wystawienniczych, a nie jak dotychczas pod gołym niebem.
Na targach prezentowano autobusy miejskie, turystyczne i luksusowe dla VIP-ów. Zwiedzający podkreślali, że te zwykłe też są coraz lepiej wyposażane. Swoje produkty wystawiały firmy dostarczające części i wyposażenie do autobusów i obiektów zaplecza technicznego, paliwa, płyny eksploatacyjne, systemy biletowe, infrastrukturę przystankową, transportowe systemy informatyczne i informacji dla pasażerów.
Solaris na fali
- Solaris to już jeden z najważniejszych producentów autobusów w Europie - takie komentarze, i to nie z ust przedstawicieli firmy, można było usłyszeć na stoisku najbardziej znanego polskiego wytwórcy autobusów. Szefostwo firmy ma duże plany na przyszłość. Wkrótce Solaris rozpocznie produkcję tramwajów. Najważniejszą nowością pokazaną przez Solarisa w Kielcach był niskopodłogowy miejski autobus hybrydowy drugiej generacji - Solaris Urbino Hybrid 18. Po dwóch latach produkcji hybrydy pierwszej generacji pojazd przeszedł znaczące zmiany. Silnik spalinowy Cummins wymieniono na mniejszy (6.7 242 KM zamiast 8.9 330 KM) i przeniesiono z pierwszego do drugiego wagonu przegubowca. Hybrydowe Urbino ma teraz napęd na ostatnią, trzecią oś. W porównaniu do spalinowego odpowiednika Solaris Urbino Hybrid 18 zużywa 22-24 proc. mniej paliwa, a jest o 300 kg cięższy.
Wytwórca z podpoznańskiego Bolechowa pokazał też dwa nowe autobusy niskowejściowe (LE - Low Entry): Alpino 8,9 LE oraz Urbino 15 LE. Pierwszy (31 miejsc siedzących), o długości 8.950 mm, napędzany poziomo umieszczonym silnikiem Cummins 6.7 242 KM, ma dwa obniżone wejścia oraz siedzenia w tylnej części ustawione w kierunku jazdy. Druga z nowości, długie na 14.590 mm Urbino 15 LE, napędzane silnikiem DAF 9.2 360 KM, również ma dwa niskie wejścia. Dzięki 65 miejscom siedzącym pojazd nadaje się zarówno do transportu miejskiego, jak i regionalnego.
Nowe Polskie Autobusy
Grupa Polskie Autobusy (Autosan i Jelcz) pokazała cztery nowe pojazdy. Autosan Sprinter to autobus turystyczny na bazie dostawczego Mercedesa Sprintera, napędzany turbodieslem o mocy 184 KM i dysponujący 18 miejscami pasażerskimi. - Segment niewielkich autobusów na bazie dostawczaków rozwija się w Polsce niezwykle dynamicznie, dlatego chcieliśmy umieścić w nim również nasz produkt - usłyszeliśmy od przedstawicieli PA. Autosan Sprinter na życzenie może zostać fabrycznie wyposażony m.in. w zestaw wideo z 15-calowym monitorem, automatyczną skrzynię biegów czy klimatyzację z indywidualnymi nadmuchami.
Kolejną nowością był Autosan Wetlina City, czyli miejska wersja autobusu Wetlina, budowanego na podwoziu MB Vario z silnikiem 177 KM. Pojazd ma 17 miejsc siedzących oraz trap umożliwiający wjazd osobom na wózkach inwalidzkich.
Autosan Sancity to nowy niskopodłogowy autobus miejski napędzany silnikiem Cummins 160 KM. Zbliżony wymiarami do Solarisa Alpino (dł. 8.550 mm, szer. 2.420 mm) przeznaczony jest do obsługi linii o mniejszym natężeniu lub nocnych kursów. Pojazd ma 16 miejsc siedzących oraz 44 stojące.
Największą gabarytowo (dł. 13.320 mm) nowością Autosana był Eurolider - autobus międzymiastowy dysponujący 51 miejscami siedzącymi. Eurolidera napędza silnik Cummins 296 KM.
Dla VIP-ów
Firma przebudowująca pojazdy, Auto Cuby, pokazała dwa ciekawe, niewielkie autobusy przeznaczone dla VIP-ów: Mercedesa Sprintera Cuby oraz przedłużonego Volkswagena T5 Cuby. Oba wyposażone jak najbardziej luksusowe limuzyny (indywidualne, skórzane fotele, drewniane wykończenia, zestawy multimedialne z dużymi ekranami, barek), tyle że znacznie przestronniejsze.
- Zainteresowanie takimi pojazdami jest coraz większe. Z roku na rok otrzymujemy więcej zapytań o takie luksusowe minibusy - powiedział Marek Truszkowski, prezes Auto Cuby.
Podobne luksusowe minibusy w swojej ofercie ma konkurencyjny Automet.
Premiera z gwiazdą
Polską premierę w Kielcach miał gruntownie odświeżony autobus turystyczny Mercedes Travego. Oprócz delikatnego liftingu na zewnątrz i wewnątrz pojazdu najważniejsze nowości to nowy kokpit kierowcy, system FCG (Front Collision Guard) zwiększający bezpieczeństwo kierowcy i pilota przy zderzeniach czołowych, zastosowany po raz pierwszy w autobusie asystent hamowania ABA (Active Brake Assist), wyhamowujący autobus w razie zagrożenia uderzeniem w tył poprzedzającego pojazdu oraz nowa, ośmiostopniowa skrzynia biegów.
Autobus Mercedesa będzie dostępny w trzech wersjach: Travego (dwie osie, dł. 12.180 mm), Travego M (trzy osie, dł. 13.000 mm) oraz Travego L (trzy osie, długość 14.030 mm). Do wyboru trzy silniki: 428, 456 lub 476 KM.
Komfort ze Słupska
Na stoisku słupskiej Kapeny był Irisbus Proxys, komfortowa wersja niewielkiego międzymiastowego autobusu Proway. Proxys dostępny jest w dwóch wersjach gabarytowych, o długości 7.650 lub 8.450 mm. Krótsza wersja ma 28 miejsc siedzących, dłuższa może mieć od 28 do 36 siedzeń. Źródłem napędu jest silnik Iveco 5.9 220 KM. Pojazd produkowany jest wyłącznie w Słupsku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.