Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Volkswagen Caddy - markowy z minusami

Samochody dostawcze. Volkswagen Caddy furgon (od 2004 r.)
09.01.2009 00:00:00
Samochody dostawcze marki Volkswagen Caddy, trzeciej generacji startowały z wysokiego pułapu. Poprzednicy, a zwłaszcza auta z lat 1995-2003, nadal cieszą się sporym powodzeniem, zbierając pozytywne opinie użytkowników. Najnowszy Volkswagen ma jednak nieco mankamentów. Należą do nich: kiepskie materiały wykończeniowe w kabinie, mała trwałość amortyzatorów oraz dokuczliwy hałas podczas jazdy. Do zalet dostawczaka rodem z VW należą: ekonomiczny silnik, funkcjonalne wnętrze części osobowej i ładunkowej i efektywna skrzynia biegów o znikomej awaryjności.
W przeciwieństwie do rynkowych rywali Caddy jest wytwarzane w Polsce, w podpoznańskiej fabryce VW.
W stosunku do poprzednika urosło o prawie 20 cm. Osoby, które posiadały auto poprzedniej generacji, od razu dostrzegają, że miejsca wewnątrz jest znacznie więcej. Chwalona jest też świetna widoczność w każdym kierunku, to zasługa wąskich słupków, a także dużych lusterek. Plusy zbiera rozplanowanie wnętrza i ergonomia, szkoda tylko, co podkreślają potencjalni nabywcy, że na giełdach większość aut to przysłowiowe golasy. Przy bliższym poznaniu auto trochę traci. Materiały, z których wykonano elementy wnętrza, są zdaniem użytkowników kiepskiej jakości. - Jeśli po czterech latach z uchwytów na drzwiach schodzi farba, to coś chyba nie tak? - usłyszeliśmy na giełdzie w Przeźmierowie od p. Damiana Szelesta z Konina. Dość typowe są mocno hałasujące przy zamykaniu drzwi. - Do tej pory to było specjalnością Skody Pickup - żartował użytkownik, który przesiadł się do VW właśnie z poczciwej "skodowki". W niektórych egzemplarzach lustrowanych na podpoznańskiej giełdzie (zapewniano, że są bezwypadkowe) widoczne były ślady rdzy, np. na progach, kilku użytkowników utyskiwało na szybkie zużycie fabrycznej uszczelki pod głowicą, a także elementów zawieszenia. Spotkaliśmy kierowców, którzy wspominali, że np. amortyzatory wymagały wymiany już po przejechaniu dwudziestu kilku tys. km.
Plusy zbiera Caddy za funkcjonalność przestrzeni ładunkowej, sporą odległość pomiędzy nadkolami (1.170 mm) oraz wysokość otworu załadunkowego (1.116 mm). Caddy jest wystarczająco zwrotne, na wykonanie koła potrzebuje nieco ponad 11 m.
Chwalone są silniki, a także pięciobiegowa przekładnia ręczna. W większości aut oferowanych na giełdach i w komisach są to 1,9-litrowe, turbodoładowane diesle. Palą mało (średnie wskazania to 7 l/100 km), co sprawia, że 60-litrowy bak pozwala na przejechanie ponad 800 km. Komfort podróżowania psuje tylko hałas, wynikający z marnego wyciszenia kabiny.
Plusy
Ekonomiczny silnik. Funkcjonalne wnętrze części osobowej i ładunkowej. Efektywna skrzynia biegów o znikomej awaryjności.
Minusy
Kiepskie materiały wykończeniowe w kabinie. Mała trwałość amortyzatorów. Dokuczliwy hałas podczas jazdy.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- To praktycznie nowa konstrukcja, poza nazwą nie ma wiele wspólnego z poprzednikiem. Trudno na razie wskazać typowe usterki. Najczęściej szwankuje zawieszenie, układ elektryczny oraz elektronika. Bywa, że są kłopoty z zamykaniem drzwi, zarówno tylnych, jak i bocznych. Nie spotkałem się jedynie z uwagami dotyczącymi silników, skrzyni biegów, a także układu wspomagania kierownicy.
Fabryczne dane techniczne
VW Caddy furgon 1.9 TDI Fiat Doblo furgon 1.9 JTD
Dopuszczalna masa całkowita 2.210 kg 2.010 kg
Ładowność 805 kg 730 kg
Długość 4.405 mm 4.253 mm
Szerokość 1.794 mm 1.722 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.833 mm 1.831 mm
Pojemność silnika 1.896 ccm 1.910 ccm
Moc maksymalna 104 KM 105 KM
przy obr./min 4.000 4000
Maksymalny mom. obr. 250 Nm 200 Nm
przy obr./min 1.900 1.750
Prędkość maksymalna 166 km/h 168 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
długość 1.781 mm 1.680 mm
szerokość 1.558 mm 1.470 mm
wysokość 1.257 mm 1.305 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
VW Caddy Fiat Doblo
Chłodnica 760 zł 690 zł
Sprzęgło 790 zł 720 zł
Amortyzator 325 zł 290 zł
Reflektor 320 zł 365 zł
Filtr oleju 30 zł 30 zł
Filtr powietrza 70 zł 60 zł
Ceny części używanych - giełda w Przeźmierowie
VW Caddy Fiat Doblo
Reflektor 200 zł 180 zł
Zderzak (przód) 190 zł 150 zł
Lampa tylna 120 zł 90 zł
Chłodnica 180 zł 200 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (listopad, grudzień 2008)
Rocznik VW Caddy furgon Fiat Doblo furgon
Silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto Silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto
2004 1.9 TDI / 114 - 29,4 tys. zł 1.2 / 139 - 20,5 tys. zł
2005 2.0 SDI / 146 - 30,0 tys. zł 1.2 / 117 - 27,9 tys. zł
2005 1.9 TDI / 73 - 36,0 tys. zł 1.9 JTD / 81 - 32 tys. zł
2006 1.9 TDI / 59 - 41,5 tys. zł 1.9 JTD / 67 - 35,0 tys. zł
2007 1.9 TDI / 42 - 45,8 tys. zł 1.9 JTD / 46 - 39,9 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.