Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Peugeot Bipper furgon 1.4 HDi - miasto to jego żywioł

Samochody dostawcze - Peugeot Bipper furgon 1.4 HDi
20.02.2009 00:00:00
Oferowany od ubiegłego roku dostawczy maluch Peugeota - Bipper, jest jednym z trojaczków (Citroen Nemo i Fiat Fiorino). Poręczny w mieście, oszczędny, tylko nie zawsze dobrze się prowadzi. Plusy tego dostawczaka to na pewno oszczędny silnik, sprawność w zakrętach, wygoda za kierownicą i ciekawy design. Za mankamenty trzeba uznać, że Peugeot trzęsie na nierównościach, w jego kabinie jest dość głośno. Do tego dochodzi nieprzyjemny powiew powietrza z ładowni i fakt, że włącznik halogenów jest zbyt daleko.
To nie jest najważniejsze w aucie dostawczym, ale dlaczego ma nie być ładne? Bipper jest. Rzuca się w oczy jego sympatyczny przód. Duża przednia szyba zapewnia dobrą widoczność i dużą ilość światła we wnętrzu. Opływowe linie auta oznaczają dobrą aerodynamikę.
Ładunek w sześcianie
Przestrzeń ładunkowa (2,5 m sześc. - trudno znaleźć inne tak małe auta dostawcze; np. Opel Combo ma 3,2 m sześc.) ma sześcienny kształt dla zapewnienia optymalnej pojemności. Do ładowni dostajemy się przez dwuskrzydłowe niesymetryczne tylne drzwi uchylne (60/40). Skrzydła otwierają się pod kątem 180 st. Próg załadunku znajduje się na wysokości zaledwie 527 mm. Drzwi boczne przesuwne przydają się w ciasnych miejscach.
W podłodze części bagażowej jest 6 zaczepów do mocowania ładunku. Ładownię w testowanym aucie oddzielono od kabiny ścianką stalową, z kratką u góry. Lepsze byłoby okienko przeszklone, bo przez kratkę dobiegają do szoferki odgłosy z ładowni. Poza tym na głowie czuje się ruch zimnego powietrza wpadającego z ładowni.
Obfitość w szoferce
Torbę chowamy pod fotelem pasażera, tylko kurtki nie ma na czym powiesić. Na wyświetlaczu komputera pokładowego można m.in. odczytać temperaturę na zewnątrz, jest też wskaźnik zużycia paliwa i zasięgu.
Blisko kierownicy, ze wspomaganiem w standardzie, usytuowano dźwignię zmiany biegów, fotel kierowcy ma m.in. regulowaną wysokość, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach. Fotele są wygodne, dobrze trzymające i o dość długich siedziskach podpierających uda. Na plus odnotujmy także impulsowe otwieranie szyb - jeden dotyk i szyba leci do dołu. Wielofunkcyjny fotel pasażera można złożyć, uzyskując poręczny stolik.
Duże zewnętrzne lusterka z elektryczną regulacją. Parkowanie ułatwiały czujniki cofania. Zadbano także o wydajną wentylację i klimatyzację kabiny. Radio z odtwarzaczem CD i MP3 sprawdzałoby się lepiej, gdyby było wyposażone w zdalne sterowanie. Szkoda też, że włącznik halogenów umieszczono nie w dźwigni przy kierownicy, lecz nisko na desce rozdzielczej i trzeba go szukać.
Bogate wyposażenie, ale za większość trzeba dopłacić. Z drugiej strony dilerzy udzielają firmom rabatów.
Tu sprytny, tam skacze
Przednie zawieszenie pseudo McPherson ze sprężynami i amortyzatorami w jednej osi. Tylne na ciągnionych wahaczach z drążkiem skrętnym. Auto załadowane prawie nie zmienia prześwitu, ale na nierównościach poprzecznych podskakuje nieprzyjemnie, szczególnie bez ładunku. Natomiast jest stabilne, nie wychyla się na zakrętach, które można pokonywać jak autem osobowym.
Oszczędny diesel
Skrzynia - manual 5-biegowy. Dźwignia chodzi poprawnie. Diesel 1.4 HDi jest w miarę dynamiczny i elastyczny, ale przy prędkości 80 km/h lepiej nie brać się za wyprzedzanie tira bez redukcji. Na spalanie nie można narzekać. Na trasie Warszawa - Słupsk, bez ładunku, ale przy dynamicznej jeździe, nasz bohater spalił średnio 5,1 litra ON na 100 km. Podczas próby oszczędnej jazdy udało się zejść do 4,3 l/100 km. Po zatankowaniu do pełna tuż po takiej jeździe komputer pokazał zasięg 1.070 km! W mieście spalanie na pusto wyszło 5,5 l. Załadowany "wciągał" po ok. 0,3 l/100 km więcej.
W sumie, sprytne autko, zwrotne, oszczędne, choć co nieco można w nim jeszcze poprawić.
Plusy
Oszczędny silnik.
Sprawny w zakrętach.
Wygodnie za kierownicą.
Ciekawy design.
Minusy
Trzęsie na nierównościach.
Dość głośno w kabinie.
Nieprzyjemny powiew powietrza z ładowni.
Włącznik halogenów za daleko.
Podstawowe dane Peugeota Bippera furgon 1.4 HDi
Dopuszczalna masa całkowita 1.700 kg
Ładowność 500 kg
Objętość ładowni 2,5 m sześc.
Wymiary ładowni
długość 1.523
szerokość 1.473 (1.046 między nadkolami)
wysokość 1.178 mm
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość 3.864 / 1.684 / 1.721 mm
Rozstaw osi 2.513 mm
Silnik turbodiesel R4, 8-zaworowy, common rail
Pojemność skokowa silnika 1.399 ccm
Moc maksymalna 70 KM przy 4.000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 1.750 obr/min
Prędkość maksymalna 152 km/h
Śr. zużycie paliwa w cyklu miesz. 4,5 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 5-przełożeniowa
Napęd 4x2, na oś przednią
Układ hamulcowy - przód / tył tarcze wentylowane / bębny
Wyposażenie pojazdu testowego Standard - przesuwne drzwi bocz ne, ABS, airbag kierowcy, wspomaganie kierownicy. Dodatkowo: airbag pasażera, elektryczne szyby, elektryczne lusterka (podgrzewane), centralny zamek, fotel kierowcy z regulacją wysokości, 2-płaszczyznowa regulacja kierownicy, składany fotel pasażera, klimatyzacja, światła przeciwmgłowe, radioodtwarzacz MP3 z zestawem głośnomówiącym, czujniki parkowania z tyłu.
Cena netto testowy - 53,3 tys. zł
Gwarancja mech. / perforacyjna 2 lata bez limitu km / 6 lat
Przeglądy techniczne co 30 tys. km lub co 2 lata
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.