Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

MAZ serii 55 z oszczędnym sercem Deutza

Samochody ciężarowe - MAZ serii 55 z silnikiem Deutza (od 2000 r.)
13.11.2009 00:00:00
Białoruskie wywrotki są cenione przez rodzimych użytkowników za prostą budowę i wytrzymałość w ekstremalnych warunkach pracy. Z niemieckimi silnikami Deutza są także bardzo oszczędne. MAZ, podobnie jak konkurencyjny Kamaz, oferuje swoje pojazdy z fabrycznymi zabudowami, najczęściej tylnozsypowymi.
MAZ z silnikiem Deutza debiutował przed dziewięcioma laty i był produkowany do 2007 r., kiedy to wdrożono nową generację pojazdów w wersji Euro 4, z silnikami Mercedesa i Deutza nowszej generacji. W naszym kraju występują najczęściej jako trzyosiowe wywrotki z napędem 6x4 o technicznej dmc 33 t i dużej technicznej ładowności 20 t. Co ciekawe, MAZ, podobnie jak konkurencyjny Kamaz, oferuje swoje pojazdy z fabrycznymi zabudowami, najczęściej tylnozsypowymi.
MAZ poprzedniej serii 55 do 2007 r. miał przestarzałą szoferkę, ale była ona modernizowana, w nowszych autach obraz poprawiają czytelne zegary niemieckiej firmy VDO i wygodny, pneumatyczny fotel kierowcy. W 2007 r. nastąpiła gruntowna modernizacja, wprowadzono kabinę nowszej generacji - resorowaną i dobrze wyciszoną, nową deskę rozdzielczą, kierownicę oraz wykończenie. Zostały zmienione mosty oraz zastosowano nowe silniki klasy Euro 4.
Pod kabiną opisywanej wersji pracuje niemiecki silnik Deutza o pojemności 7,15 l i mocy 285 KM. Wrażenie robi spory moment obrotowy tego silnika, który pozwala na sprawne przemieszczanie się pojazdu poza drogami publicznymi nawet z wykorzystaniem jego pełnej ładowności. Sześciocylindrowy silnik to jeden z najmocniejszych punktów programu i jeżeli tylko należycie się go serwisuje (wymiana oleju co 20 tys. km), nie sprawia problemów. Jednostka współpracuje z niemiecką dziewięciobiegową skrzynią ZF, która jest dość trwała i tylko czasem psują się w niej synchronizatory. Atutem MAZ-a z silnikiem Deutza jest niskie spalanie.
Opisując trwałość pozostałych podzespołów pojazdu, nie można zapominać o tym, że użytkownicy często źle obchodzą się z takimi wywrotkami, nie dbają o nie. Dlatego kupując używany pojazd, trzeba go dokładnie sprawdzić. Wśród psujących się elementów wymienia się przełączniki zespolone świateł. MAZ ma także problemy z korozją ramy. Problem został opanowany w roku 2006. Trwałe jest za to zawieszenie pojazdu. Tanie są części zamienne, można takie kupić np. w firmie Kazamot z Solca Kujawskiego oraz w firmie Maz Auto Poland z Piaseczna. Ceny MAZ-ów również są atrakcyjne.
Ekspert
Jarosław Franasiak, Ekosystem Serwis w Sochaczewie:
- Opisywane MAZ-y to pojazdy w 70 procentach zbudowane z podzespołów zachodnich, tyle że bez kłopotliwej na budowie elektroniki. Silniki Deutza to bardzo trwałe jednostki, które z czystym sumieniem można polecić, ważne jest jednak, aby przestrzegać w nich wymian olejów i filtrów. Nie można także tankować do nich oleju napędowego niskiej jakości, ale to samo można powiedzieć o większości nowoczesnych silników Diesla. Budowlane trudy bardzo dobrze znoszą mosty MAZ-a oraz jego zawieszenie.
Plusy
Oszczędny silnik.
Mocna i prosta budowa.
Niska cena zakupu.
Minusy
Przestarzałe wnętrze kabiny do 2007 r.
Wiele ostro eksploatowanych egzemplarzy.
Niezbyt wysoki komfort jazdy samochodami produkowanymi do 2007 r.
Fabryczne dane techniczne wywrotek
Pojazd ocenianyMAZ 551633 6x4 Konkurent\Kamaz 65115 6x4
Dopuszczalna masa całkowita adm. 26.000 kg 26.000 kg
Ładowność adm. 13.075 kg 13.650 kg
Rozstaw osi 3.350 mm 2.840 mm
Poj. silnika /cylindry 7,15 l / R6 8,3 l / R6
Moc maksymalna 285 KM 260 KM
przy obr/min 2.300 brak danych
Maks. moment obrotowy 1.050 Nm 1.060 Nm
przy obr/min 1.400 1.200-1600
Skrzynia biegów ręczna 9 + 1 ręczna 9 + 1
Pojemność kipra 12,5 m sześc. 9 m sześc.
Ceny netto nowych części
MAZ 551633 Kamaz 65115
Chłodnica 1.700 zł 1.150 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.300 zł firma Sachs 1.110 zł\
Okładzina hamulcowa 25 zł / oś 25 zł / oś
Reflektor 115 zł 125 zł
Filtr oleju 35 zł brak
Filtr powietrza 55 zł 55 zł
Ceny części używanych
MAZ serii 55 Kamaz serii 65
Reflektor 100 zł 100 zł
Zderzak przedni 200 zł 350 zł
Chłodnica 800 zł 900 zł
Czołowa szyba 350 zł 500 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (październik 2009 r.)
Rocznik MAZ serii 55 przebieg (tys. km) - cena netto Kamaz serii 65 przebieg (tys. km) - cena netto
2000 340 - 60 tys. zł 400 - 61 tys. zł
2001 - 290 - 75 tys. zł
2002 310 - 85 tys. zł 270 - 86 tys. zł
2003 - 240 - 85,5 tys. zł
2004 130 - 110 tys. zł -
2005 - 100 - 99 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.