Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Silny dostawca czyli DAF FA CF 65.300 Euro 5 furgon

Samochody ciężarowe. DAF
12.03.2010 00:00:00
Do palety silników DAF FA CF 65.300 Euro 5 furgon wprowadzono niedawno nowy, 6-cylindrowy motor o mocy 300 KM. Silniki firmy Paccar GR,z systemem wtrysku common rail oraz z technologią SCR, lokującą ten napęd w normie Euro 5, zapewnia 18-tonowemu pojazdowi dobrą dynamikę. Nowe silniki dobra okazja do bliższego zapoznania się z tym autem.
Konstrukcja CF 65 to połączenie lekkiego modelu LF z cięższym CF. Z tego pierwszego zapożyczono podwozie, z drugiego kabinę. Niska masa własna przy wysokiej ładowności i szeroka oferta konfiguracji podwozi i osi sprawiają, że CF nadaje się do wielu zadań, od dostaw w mieście do transportu na długich dystansach.
Z zapasem mocy
Nowy, 6,7-litrowy, 300-konny silnik Paccar GR, z systemem wtrysku common rail oraz z technologią SCR, lokującą ten napęd w normie Euro 5, zapewnia 18-tonowemu pojazdowi dobrą dynamikę. Wysoką moc uzyskuje przy stosunkowo niskich prędkościach obrotowych i maksymalny moment w szerokim zakresie obrotów.
Zbiornika AdBlue (w testowanej wersji 70 l) nie trzeba napełniać częściej niż zbiornika paliwa. Standardowy hamulec wydechowy, uruchamiany pedałem lub dźwigienką na kolumnie kierownicy, jest dość skuteczny, trzeba tylko pamiętać, żeby nacisnąć pedał hamulca zasadniczego, gdy obroty silnika są zbyt niskie, by szybko wytracać prędkość. W testowanym aucie zdarzyło się kilka razy, że coś rezonowało podczas takiego hamowania, ale podczas tęgich mrozów trudno się dziwić.
Ulepszony AS-Tronic
Oprogramowanie zautomatyzowanej, sześciobiegowej (plus "żółw") skrzyni AS-Tronic zostało zmodyfikowane w celu poprawy zmiany biegów oraz charakterystyki ruszania. Widać, że skrzynia dobiera przełożenia do warunków, np. rusza z dwójki, gdy jest łatwo, potrafi wrzucić najwyższy, szósty bieg już przy około 50 km/h. Można by jeszcze poprawić szybkość reakcji na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu. W takich sytuacjach automat czasem zbyt długo się "zastanawia".
Podczas dłuższych przejazdów porządnymi drogami komfort pracy za kółkiem podnosi tempomat.
Przeważają wygody
W DAF-ie CF dostępne są trzy warianty kabin: Day Cab, Sleeper Cab i Space Cab z wysokim dachem. Nasz bohater to Sleeper Cab, czyli z jedną leżanką. Kabina jest nieźle wyciszona i wygodna, z dobrą widocznością. Nisko umieszczona podłoga ułatwia częste wchodzenie i wychodzenie, a płaska komora silnika umożliwia swobodne poruszanie się po dość przestronnej szoferce. System przekazywania danych DAF Telematics pozwala na wymianę informacji między pojazdem a bazą.
Pochwalić trzeba amortyzację, zawieszenie (pneumatyka z tyłu) dobrze radzi sobie z nierównościami na naszych drogach. Dwupłaszczyznowa regulacja ustawienia kierownicy to plus, ale mogłaby ona mieć nieco większy zakres.
Pneumatyczny fotel kierowcy ma m.in. regulację kąta pochylenia siedziska. Na nierównych drogach lepiej ustawiać go w pozycji sztywniejszej amortyzacji, bo przy "miękkim" ustawieniu zdarza się dobijanie do twardego, czego nasze kręgosłupy nie lubią.
Elektrycznie sterowane szyby i lusterka (ogrzewane), klimatyzacja, skórzana kierownica z przyciskami do telefonu i tempomatu, lodówka, wszystko to tworzy niezły klimat. Można by pomyśleć o poszerzeniu osłon przeciwsłonecznych, przydałby się też centralny zamek.
Jest szereg udogodnień, które cieszą. Choćby możliwość domknięcia szyby już po wyłączeniu zapłonu czy przycisk na desce rozdzielczej, którym można zaryglować lub odblokować zamek drzwi po stronie pasażera. Testowane auto wyposażone było w blokadę tylnego mostu, która uratowała nas z opresji na oblodzonym podjeździe.
Furgon CF 65 z mocnym silnikiem sprawdzi się m.in. w transporcie regionalnym, nadaje się do zadań wymagających zapasu siły.
Plusy
Dynamiczny napęd. Duży zakres obrotów maksymalnego momentu. Dobra amortyzacja. Porządne wykończenie i przestronność kabiny. Dobra widoczność z miejsca kierowcy. Blokada tylnego mostu. Tempomat.
Minusy
Skrzynia biegów nieraz długo się "zastanawia". Zakres regulacji ustawienia kierownicy mógłby być większy. Osłony słoneczne nieraz niewystarczające. Przydałby się centralny zamek.
Podstawowe dane DAF-a FA CF 65.300 Euro 5 furgon
Dopuszczalna masa całkowita 18.000 kg
Ładowność 9.370 kg
Typ i wymiary zabudowy furgon, dł./szer./wys. wewn. - 7.000/2.470/2.300 mm
Objętość ładowni 39,8 m sześc.
Rozstaw osi 5,7 m
Silnik/pojemność skokowa Paccar GR 220 common rail 6-cylindrowy/6,7 l
Moc maksymalna 300 KM przy 1.950-2.500 obr/min
Maksymalny moment 1.091 Nm
obrotowy przy 1.200-1.800 obr/min
Skrzynia biegów AS-Tronic, 6 przełożeń
Napęd 4x2
Zawieszenie przednie resory paraboliczne
Zawieszenie tylne pneumatyczne
Układ hamulcowy hydrauliczno-pneumatyczny, hamulec wydechowy, ABS
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: kabina Sleeper Cab, blokada mechanizmu różnicowego, ASR, bak aluminiowy 430 l, zbiornik AdBlue 70 l, regulowany spoiler dachowy i osłony boczne, klimatyzacja, szyby i lusterka sterowane elektrycznie (ogrzewane), fotel kierowcy Comfort Air z podłokietnikiem, tempomat, układ telematyki DAF (DTS), skórzana kierownica, radioodtwarzacz CD, lodówka, leżanka.
Gwarancja pojazd 1 rok, układ napędowy 2 lata
Przeglądy techniczne co 45 tys. km lub raz w roku; po 100 tys. km lub raz w roku skrzynia biegów i tylny most
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.