Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Silniki ciężarowych Scanii i Volvo dla ekologii

Volvo Trucks i Scania na targach IAA w Hanowerze
27.08.2010 00:00:00
Na wystawie IAA w Hanowerze (23-30 września) Volvo Trucks zaprezentuje "zielone" technologie. Według szwedzkiej firmy, system transportowy jutra będzie systemem zrównoważonym, zarówno pod względem ochrony środowiska, jak i kosztów. Z takim właśnie przesłaniem Volvo pojawi się na wystawie. IAA będzie również miejscem prezentacji nowego pojazdu budowlanego Volvo FMX. Scania zaprezentuje m.in. nową serię R, zmodernizowane w podobnym zakresie serie P i G oraz nowe samochody ciężarowe V8. Na stoisku Volvo Trucks znajdzie się także ekspozycja Volvo Buses, która to firma zaprezentuje swoje pierwsze seryjne hybrydowe autobusy miejskie - Volvo 7700 Hybrid.
Koncepcja zrównoważonego transportu opiera się na dwóch filarach: poszukiwaniu odpowiednich paliw alternatywnych oraz redukcji zużycia paliwa przez samochody ciężarowe. Volvo Trucks prowadzi intensywnie działania na obydwu tych frontach. Wśród wielu pojazdów eksponowanych na stoisku znajdzie się Volvo FM napędzane 13-litrowym silnikiem o zapłonie samoczynnym, zasilanym mieszanką oleju napędowego i metanu.
- Bez względu na rodzaj dostępnych paliw, jesteśmy przekonani, że w przyszłości nadal będziemy oferować wysoce konkurencyjne rozwiązania, tyle że o znacznie słabszym oddziaływaniu na środowisko - mówi Lars Mĺrtensson, dyrektor ds. ochrony úrodowiska w Volvo Trucks.
Pierwszy silnik wysokoprężny zasilany gazem
Volvo jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych wykorzystującym w praktyce technologię prezentowaną na IAA, polegającą na połączeniu wysokiej sprawności silnika wysokoprężnego z zaletami gazu, jako paliwa. W porównaniu do silników gazowych poprzednich generacji, współczynnik sprawności wzrósł o 30 do 40 procent. Technologia ta stanowi jeden z obszarów badań Volvo nad paliwami alternatywnymi i ma duży potencjał.
- Na przykładzie Volvo FM zasilanego gazem pokazujemy, że paliwo gazowe doskonale nadaje się nie tylko do pojazdów miejskich, ale także do pojazdów realizujących transport na większe odległości - mówi Lars Mĺrtensson.
Hybrydowe ciężarówki i autobusy
Równie dużą uwagę poświęca Volvo technologiom energooszczędnym. Napęd hybrydowy znacznie zmniejsza zużycie paliwa, szczególnie w warunkach ruchu miejskiego, gdzie występuje konieczność częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca. Goście odwiedzający stoisko Volvo będą mogli zobaczyć hybrydowy układ napędowy z silnikiem 7-litrowym, który zostanie zastosowany w hybrydowym Volvo FE w 2011 r. Volvo jest aktualnie jedynym producentem samochodów ciężarowych, oferującym hybrydowy układ napędowy w pojazdach 26-tonowych.
Zarówno napęd hybrydowy, jak i silniki wysokoprężne zasilane metanem są obecnie testowane w regularnej eksploatacji u klientów w całej Europie.
Na stoisku Volvo Trucks znajdzie się także ekspozycja Volvo Buses, która to firma zaprezentuje swój pierwszy seryjny hybrydowy autobus miejski - Volvo 7700 Hybrid. Pojazd ten zapewnia do 35 procent niższe zużycie paliwa, w porównaniu do autobusu miejskiego z napędem konwencjonalnym.
Ofensywa w segmencie budowlanym
Na IAA odbędzie się prezentacja najnowszego modelu - Volvo FMX - wytrzymałego pojazdu budowlanego, zaprojektowanego z myślą o trudnych warunkach eksploatacji i wymagających zadaniach transportowych. Produkt ten stanowi rozwinięcie koncepcji Volvo FM i został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w kwietniu br., na wystawie maszyn budowlanych Bauma.
- Z pomocą Volvo FMX zamierzamy zająć czołowa pozycję w segmencie budowlanym, podobnie jak ma to miejsce w przypadku Volvo FH w segmencie długodystansowym - mówi Claes Nilsson, Prezes Europejskiej Dywizji Volvo Trucks. - Jak dotąd odnotowujemy ogromne zainteresowanie, poparte dużą liczbą zamówień na niektórych rynkach. Klienci, którzy mieli okazję odbycia jazdy próbnej tym samochodem, szczególnie chwalą sobie skrzynię biegów Volvo I-Shift z nowym, "budowlanym" oprogramowaniem. Tak duże zainteresowanie Volvo FMX dowodzi, że z nowym produktem "trafiliśmy w dziesiątkę".
Volvo FMX będzie towarzyszyć na IAA jeden ze ściśle z nim powiązanych produktów Grupy Volvo, ładowarka kołowa Volvo L180F. Maszyna ta jest wyposażona w OptiShift, najnowocześniejszy na świecie układ napędowy opracowany przez Volvo Construction Equipment. W porównaniu do poprzednich rozwiązań, nowy układ napędowy zapewnia redukcję zużycia paliwa nawet o 15 procent.
Na ekspozycji nie zabraknie również podzespołów reprezentujących najnowocześniejsze, oryginalne technologie Scanii, w tym nowej, wydajnej platformy silnikowej V8 i nowych silników 9,3-litrowych zasilanych gazem.
Debiut nowej Scanii R
Na wystawie zadebiutuje nowa seria R, wyposażona w nowatorskie rozwiązania zapewniające zupełnie nowy poziom wydajności i komfortu samochodu ciężarowego. Innowacje techniczne obejmują m.in. nowy zautomatyzowany układ zmiany biegów Scania Opticruise. System Scania Driver Support w czasie rzeczywistym motywuje kierowców do doskonalenia swoich umiejętności. Nowe wnętrze kabiny charakteryzuje się wysokim poziomem jakości dopasowania i wykończenia, a nowatorska, wysuwana leżanka - o szerokości do 900 mm - zapewnia luksusowe warunki noclegowe. Te i inne innowacje techniczne, wraz z udogodnieniami w kabinie, zwiększają komfort i wydajność pracy kierowcy. Wiele z nich jest dostępnych również w serii P i G. Na stoisku będzie można zobaczyć pojazdy wszystkich serii: P, G i R.
Nowy typoszereg Scania V8 charakteryzuje się oryginalnym stylem i wyposażeniem zarezerwowanym wyłącznie dla samochodów ciężarowych Scania z silnikami V8. Sztandarowym pojazdem tej rodziny jest Scania R 730, napędzana widlastym, ośmio- cylindrowym silnikiem o pojemności 16,4 litra, rozwijającym moc 730 KM i moment obrotowy 3.500 Nm i zapewniającym imponujące osiągi na drodze. Jednostki napędowe o mocy 500, 560 i 620 KM bazują na dotychczasowej platformie V8, wyróżniającej się pojemnością skokową 15,6 l. Na wystawie zostaną pokazane dwa ciągniki siodłowe: R 500 i R 730.
Autokar i autobus
Najnowszym modelem w typoszeregu autokarów Scania Touring jest trzyosiowy, 13,7-metrowy autobus Scania Touring HD, wyposażony w silnik o mocy 440 KM oraz skrzynię biegów Opticruise. Touring powstaje we współpracy z chińską firmą nadwoziową Higer. W grupie eksponowanych pojazdów znajdzie się również elegancki niskopodłogowy autobus Scania OmniCity, z 5-cylindrowym silnikiem o mocy 280 KM i regulowaną deską rozdzielczą, dostosowaną do zaleceń VDV.
Własne napędy
Czołową pozycję Scanii w technice układów napędowych ma podkreślić ekspozycja wszystkich rodzin i konfiguracji silników. Premierze nowego samochodu ciężarowego R 730 towarzyszyło wprowadzenie na rynek nowego 16,4-litrowego silnika V8 i wzmocnionej skrzyni biegów z nadbiegiem, wyposażonej w układ Opticruise i zwalniacz Retarder. Nowa platforma silnikowa Scanii, oparta na układzie wtryskowym common rail i kilku innych nowatorskich rozwiązaniach, wyznacza kierunek rozwoju technologii, które zostaną zastosowane w jednostkach napędowych Euro 6.
Absolutną nowością są 9,3-litrowe silniki gazowe o mocy 270 i 310 KM, obecnie dostępne zarówno w samochodach ciężarowych, jak i w autobusach. Silniki te spełniają normę emisji spalin EEV, bazując na platformie Euro 5 z układem EGR. Do magazynowania gazu w samochodach ciężarowych służy osiem zamontowanych w podwoziu, kompozytowych zbiorników o niewielkich wymiarach, o łącznej pojemności 640 litrów. W autobusach stosuje się zbiorniki aluminiowe o łącznej pojemności 1.200 litrów, montowane na dachu. Ekspozycja silników obejmie również wydajną jednostkę napędową Scanii o zapłonie samoczynnym (pracującą według obiegu termodynamicznego Diesla) zasilaną etanolem.
Ekologicznie
Duża część ekspozycji dotyczyć będzie paliw alternatywnych i odnawialnych. Silniki wysokoprężne Scanii są przystosowane do zasilania 100-procentowym biodieslem, stanowiącym opłacalną alternatywę we wszystkich zastosowaniach. Z myślą o transporcie miejskim, Scania oferuje dwa rozwiązania: silnik zasilany etanolem, zapewniający typową dla paliwa płynnego wygodę użytkowania oraz nowy silnik gazowy, zdolny do spalania zarówno biogazu, jak i CNG (sprężony gaz ziemny).
Ekspozycja Volvo
Na stoisku Volvo znajdą się pojazdy przeznaczone dla wszystkich segmentów transportu:
Volvo FH16, najmocniejszy samochód ciężarowy tej marki, wyposażony w 16-litrowy silnik o mocy 700 KM, skrzynię biegów I-Shift i wydajny hamulec silnikowy VEB+. Samochód zostanie zaprezentowany w konfiguracji 8x4 z kabiną Globetrotter XL, przeznaczonej do transportu ciężkiego.
Volvo FH, pojazd długodystansowy, zostanie pokazany w dwóch wersjach - podwozie samochodu ciężarowego i ciągnik siodłowy - napędzanych silnikiem 13-litrowym o mocy odpowiednio: 460 i 500 KM.
Nowe Volvo FM przeznaczone dla transportu regionalnego, wprowadzone na rynek w marcu br., reprezentowane przez podwozie samochodu ciężarowego wyposażone w 11-litrowy silnik o mocy 410 KM.
Volvo FM z 13-litrowym silnikiem wysokoprężnym zasilanym mieszanką oleju napędowego i metanu, rozwijającym moc 460 KM i współpracującym ze skrzynią biegów I-Shift.
Nowe Volvo FMX dla wymagającego transportu budowlanego, reprezentowane przez dwie wywrotki: 8x4 z 13-litrowym silnikiem o mocy 420 KM oraz 6x4 z 13-litrowym silnikiem o mocy 460 KM.
Volvo FE, samochód ciężarowy należący do lżejszej kategorii wagowej, dostępny w bogatej gamie podwozi dostosowanych do wymagań m.in. regionalnego transportu dystrybucyjnego i lekkiego transportu budowlanego. Na stoisku zostanie pokazany ciągnik siodłowy napędzany 7-litrowym silnikiem o mocy 340 KM.
Volvo FL, zajmujące segment pojazdów o średniej ładowności i dopuszczalnej masie całkowitej 12-18 t - pojazd zoptymalizowany pod kątem dystrybucji lokalnej i innych zadań transportowych w środowisku miejskim. Jest nieco węższe od Volvo FE, dzięki czemu zapewnia lepszą zwrotność na zatłoczonych ulicach miast. Na ekspozycji znajdzie się podwozie samochodu ciężarowego z 7-litrowym silnikiem o mocy 240 KM.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.