Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Najlepszy rok w historii

Branża leasingu w 2013 r.
14.02.2014 00:00:00
W 2013 r. polskie firmy leasingowe sfinansowały transakcje o wartości przeszło 35 mld zł, co stanowi wzrost o 13 procent w stosunku do roku 2012 i jest rekordowym wynikiem w historii - poinformowano na niedawnej konferencji Związku Polskiego Leasingu. Wartość sfinansowanych aktywów osiągnęła najwyższy poziom po raz pierwszy od rekordowego dotąd 2008, kiedy to rynek leasingu wyniósł 32,9 mld zł.
W 2013 r. polskie firmy leasingowe sfinansowały transakcje o wartości przeszło 35 mld zł, co stanowi wzrost o 13 procent w stosunku do roku 2012 i jest rekordowym wynikiem w historii - poinformowano na niedawnej konferencji Związku Polskiego Leasingu.
Wartość sfinansowanych aktywów osiągnęła najwyższy poziom po raz pierwszy od rekordowego dotąd 2008, kiedy to rynek leasingu wyniósł 32,9 mld zł. W segmencie pojazdów, sfinansowano transakcje o wartości 20,7 mld zł (wzrost o 22,9 proc.). Z kolei segment maszyn i urządzeń zanotował wzrost o 3,4% - sfinansowano transakcje o wartości 11,5 mld zł. Łącznie na rynku leasingu ruchomości sfinansowano transakcje o wartości przeszło 33,6 mld zł, co oznacza wzrost o 13,1% w stosunku do roku poprzedniego.
Rynek leasingu ruchomości rośnie dzięki zakupom pojazdów, w tym ciężarowych. Wzrost finansowania pojazdów ciężarowych to pochodna wdrażania normy emisji spalin Euro 6 oraz oczekiwanej poprawy sytuacji ekonomicznej w strefie euro, co przekłada się na popyt na usługi transportowe. Jako w miarę zrównoważoną oceniono strukturę wzrostu całego rynku leasingu, z pojazdami ciężarowymi jako głównym motorem rozwoju: od 0,1% rok do roku w I kwartale do 64,4% r/r w IV kw. 2013.
Łączna wartość aktywnego portfela na koniec 2013 r. zamknęła się w kwocie 64,5 mld zł (56,5 mld zł dla ruchomości i 8,0 mld zł dla nieruchomości) i jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (83,9 mld zł, wg stanu na 30.11.2013). Wartość aktywnego portfela w ciągu roku wzrosła o 4,9%, zwiększając się w tym okresie o 3,0 mld zł. Leasing to wciąż główne, obok kredytu, zewnętrzne źródło finansowania inwestycji pracujących w gospodarce.
Główni gracze
Jeśli chodzi o leasing pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony, najlepsze wyniki pod względem wartości środków oddanych w leasing osiągnęła w 2013 roku firma ING Lease Polska (ponad 209 mln zł netto), tuż za nią uplasował się firma Europejski Fundusz Leasingowy (prawie 206,2 mln zł), a na trzecim miejscu BNP Paribas Leasing Solutions (około 133 mln zł). ING Lease Polska wiedzie prym także pod względem liczby ciężarówek oddanych w leasing.
Inni gracze przewodzą na rynku leasingu ciągników siodłowych, gdzie pierwsze miejsce pod względem wartości środków oddanych w leasing dzierży VB Leasing Polska (415,7 mln zł), a dalej plasują się Scania Finance Polska (411,6 mln zł) i Millennium Leasing (383,9 mln zł). Co ciekawe, najwięcej ciągników siodłowych (1.862) oddał w leasing EFL. Widocznie były tańsze, stąd brak tej firmy w pierwszej trójce najlepszych wyników wartościowych.
Firma VB Leasing Polska wysforowała się na czoło także pod względem wartości leasingu naczep i przyczep (225,75 mln zł), przodując jednocześnie w liczbie takich pojazdów oddanych w leasing (1.951). Za nią jest DLL/BGŻ (219,4 mln zł) i Millennium Leasing (195,65 mln zł).
Na leasingowym rynku autobusów zdecydowanie prym wiedzie PKO Leasing (289,4 mln zł, ta firma oddała w leasing także największą liczbę autobusów - 239), przed Millennium Leasing (110,7 mln zł) i Pekao Leasing (45,1 mln zł).
Przebudzenie w maszynach?
W IV kwartale rynek finansowania maszyn i urządzeń wzrósł o 7%, a ze względu na trend spadkowy w pierwszych miesiącach (w I połowie roku sektor był pod negatywnym wpływem załamania w budownictwie) w całym roku 2013 o 3%. W II półroczu dla wyniku maszyn coraz większe znaczenie miała poprawa koniunktury, co skłaniało firmy do odnowy parków maszynowych. W ostatnich trzech miesiącach 2013 wreszcie odnotowano wzrosty w sprzęcie budowlanym o 16% - 361,8 mln zł, jednak cały rok zamknięto z ujemnym wynikiem -15% r/r. Końcówka roku to pierwsze spadki w rolnictwie związane z zakończeniem PROW 2007-2013 - w IV kwartale -5% r/r - cały rok 3,3 mld zł, + 4%.
Sprzęt budowlany to w 2013 r. domena EFL (209,1 mln zł i największa liczba maszyn oddanych w leasing - 1.796), na drugim miejscu jest Caterpillar Financial Services Poland (175,9 mln zł), a na trzecim SG Equipment Leasing Polska (116 mln zł).
Liderem w leasingu wózków widłowych jest Millennium Leasing (48,85 mln zł), a tuż za nim są IKB Leasing Polska (46,75 mln zł) i SG Equipment Leasing Polska (45 mln zł). Najwięcej wózków oddały w leasing EFL (588 sztuk) i Millennium leasing (587).
Spółka BZ WBK Leasing, jedna z czołowych firm leasingowych w branży maszyn budowlanych, w IV kwartale poprawiła wynik w sprzęcie budowlanym (+105%, 13 mln zł). Firma osiągnęła też dodatnią dynamikę w rolnictwie, w przeciwieństwie do ujemnego wyniku branży (+ 40% r/r, 111 mln zł).
- Prognozujemy, że rok 2014 będzie rokiem czterech dobrych kwartałów na poziomie ostatniego w ubiegłym - stwierdził Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing. - Spodziewamy się wreszcie mocnego odbicia w branży budowlano-montażowej i dwucyfrowej dynamiki na tym rynku, co powinno przełożyć się na utrzymanie widocznego już pod koniec roku wzrostu w zakupie sprzętu budowlanego. Okres przejściowy w rolnictwie przed PROW 2014-2020 powinien być dobry dla największych graczy, którzy dzięki rozbudowanej sieci dostawców i wyspecjalizowanej sieci sprzedaży mogą być blisko aktualnych potrzeb inwestycyjnych rolnika i zaoferować mu specjalne, szyte na miarę oferty czy też atrakcyjne finansowanie dowolnego potrzebnego mu specjalistycznego sprzętu, a nie tylko dofinansowywanego przez UE.
Prognozy na rok 2014
Stopniowy wzrost wyrównanej sezonowo produkcji przemysłowej w 2013 roku wskazuje na trwałość ożywienia w polskiej gospodarce. Łączny wzrost produkcji za cały 2013 rok wyniósł 2,2%. Rosnąca dynamika w przemyśle oparta jest głównie o lepsze rezultaty branż typowo eksportowych.
Firmy przestają się już bać kryzysu, a obecną poprawę koniunktury uznają za trwałą i w obliczu wzrastających obciążeń produkcyjnych zatrudniają nowych pracowników. Budownictwo wyszło z recesji, na co wskazuje wyjście na plus produkcji budowlano-montażowej.
Ożywienie gospodarcze w Polce bazuje na popycie zagranicznym, dzięki dobrej sytuacji Niemiec oraz istotnej geograficznej reorientacji kierunków zbytu na rzecz krajów spoza Wspólnoty. W efekcie ubiegłoroczny eksport do Niemiec wrósł o 4,7% r/r (przy 2,6% dla całej strefy euro, z wyraźniejszym odbiciem za ostatnie miesiące), do krajów rozwijających się o 15,5% oraz do Europy Centralnej i Wschodniej o 7,9%. ZPL oczekuje utrzymania w najbliższych miesiącach umiarkowanych nadwyżek w handlu zagranicznym. Ujemne saldo pojawi się w 2014, nie będzie jednak tak duże jak w ubiegłych latach.
Dalsza poprawa kondycji niemieckiej gospodarki, odrodzenie w skali całej strefy euro, niski udział polskiego eksportu kierowanego poza kraje UE (25,1% za I-XI 2013), niskie koszty pracy oraz korzystny kurs walutowy sprawiają, że główne czynniki napędzające eksport zostaną w 2014 utrzymane.
W 2014 roku oczekiwane jest powszechne ożywienie inwestycji wśród firm. ZPL prognozuje, że realny wzrost inwestycji w gospodarce w bieżącym roku wyniesie, 5,6%, co będzie wynikało z przyspieszenia uruchamiania środków unijnych z nowej perspektywy, luzu fiskalnego po zmianach w OFE oraz wyższych nakładów firm.
Eksperci ZPL spodziewają się stopniowej poprawy koniunktury w Polsce, co, w połączeniu z wysokim już stopniem wykorzystania zdolności produkcyjnych, będzie miało wpływ na odbudowę parków maszynowych. Oczekiwane jest odbicie sektora budowlanego, po 8,9-proc. spadku w 2013 roku. Postępujące i bazujące na eksporcie ożywienie w strefie euro zwiększy popyt na usługi transportowe. Oczekiwany jest także dalszy wzrost udziału pożyczki w finansowaniu innych niż maszyny środków trwałych, głównie pojazdów.
Negatywny wpływ na rynek będzie mieć koniec perspektywy 2007-2013 ze środkami unijnymi. Rok 2014 będzie rokiem przejściowym co przełoży się na niższy popyt na finansowanie maszyn rolniczych pożyczką (spadek o 25%). Znaczne zakupy pojazdów z normą Euro 5 z II półrocza ub. roku obniżą poziom zakupów nowych aut, szczególnie w I połowie roku. Z kolei popyt na używane pojazdy ciężarowe po wdrożeniu Euro 6 zwiększy się. W średnim terminie obowiązywanie normy Euro 6 będzie zachęcało firmy transportowe do odnawiania swoich taborów.
Opinie przedstawicieli branży EFL - największa firma leasingowa - zwiększyła w minionym roku obroty o niemal 19 proc. - Dobre wyniki firm leasingowych zostały wypracowane głównie dzięki inwestycjom w segmencie pojazdów, który jest kołem zamachowym rynku leasingu - zauważa prezes EFL, Radosław Kuczyński. - EFL, zajmujący pierwszą pozycję m.in. w zakresie finansowania pojazdów wypracował sprzedaż na rynku samochodów o niemal 25 proc. wyższą niż rok wcześniej. Cieszymy się z tych wyników, które pośrednio pokazują dobrą kondycję polskich przedsiębiorców.
Jednym z graczy, którzy zyskali najwięcej na ożywieniu w inwestycjach było BZ WBK Leasing, które osiągnęło wysokie przyrosty w prawie każdej kategorii, osiągając w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku dynamikę blisko 3-krotnie ponad rynek - 73%.
- Ostatni kwartał przerósł kilkukrotnie branżowe prognozy - stwierdził Szymon Kamiński, prezes BZ WBK Leasing. - Dynamika była rewelacyjna. Branża rozpoczęła rok na małym plusie, by w IV kwartale eksplodować. Końcówka roku zawsze jest lepsza, ze względu na atrakcyjne oferty m.in. na pojazdy, ale tym razem wzrost w finansowaniu r/r był blisko aż dwukrotnie wyższy niż w poprzedzającym go kwartale.
W perspektywie całego roku wspierały nas odnowienia umów na samochody osobowe z lat 2009-2010, kiedy kupowano masowo auta z odliczeniem VAT, czy też wejście w 2014 roku rygorystycznego standardu emisji Euro 6 dla pojazdów ciężarowych, ale głównym czynnikiem była poprawiająca się sytuacja gospodarcza, w tym wzrost eksportu, który przełożył się na inwestycje w pojazdy i maszyny. To dobry sygnał dla gospodarki, nasza branża ze względu na finansowanie głównie małych i średnich przedsiębiorstw, które stanowią ok. 80% rynku leasingu, jest papierkiem lakmusowym zmian w tym sektorze - a obecny optymizm SME to kolejny sygnał, że sytuacja w gospodarce wyraźnie się poprawia.
Leasing najpopularniejszy wśród MSP
Podczas konferencji główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek przedstawiła prezentację pt. "Znaczenie leasingu dla rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw" bazującą na badaniach "Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012". Potwierdzają one, że leasing jest najpopularniejszym instrumentem zewnętrznego finansowania wśród mikroprzedsiębiorstw oraz firm sektora MŚP. Najchętniej z leasingu korzystają firmy małe i średnie, firmy przemysłowe, budowlane, transportowe, firmy o przeciętnie wyższych obrotach oraz firmy prowadzące pełną rachunkowość. Leasing jest także źródłem finansowania dla firm nastawionych na rozwój (wzrost udziału w rynku i wzrost sprzedaży), a także firm działających na dużych, rozwijających się, rosnących rynkach.
Ponadto firmy korzystające z leasingu są w stosunku do firm nie korzystających z tej formy finansowania bardziej dojrzałe biznesowo, nastawione na rozwój przez inwestycje, w tym inwestycje w innowacje, ekspansję zewnętrzną, budowanie wizerunku wiarygodnej firmy oraz nowoczesnych kanałów dystrybucji, a także mają bardziej zaawansowane modele biznesowe.
Pojazdy lokomotywą Andrzej Sugajski, Dyrektor Generalny Związku Polskiego Leasingu:
- Rok 2013 to najlepszy rok w historii polskiego rynku leasingu. Wartość sfinansowanych transakcji przekroczyła 35 mld. zł. Tak dobre wyniki zawdzięczamy przede wszystkim rynkowi pojazdów, w którym obroty również przekroczyły dotychczas nieosiągalną granicę 20 mld. zł. Nadejście kryzysu w krajach zachodniej Europy, a co za tym idzie także spadek popytu na usługi transportowe na trasach międzynarodowych spowodowało gwałtowne obniżenie się popytu na wyspecjalizowane środki transportu drogowego. Rynek leasingu ciągników siodłowych wraz z naczepami i przyczepami w latach 2008 - 2009 skurczył się o ponad połowę. Załamanie rynku nie trwało jednak długo. Już w 2010 roku rynek urósł w tej części o 44%. Rok później dynamika była jeszcze wyższa i osiągnęła poziom 73%. Druga fala kryzysu wstrzymała w roku 2012 ten proces, ale na szczęście nie na długo i nie tak gwałtownie jak poprzednio. Jeszcze w I kwartale 2013 dynamika rozwoju rynku samochodów ciężarowych była zbliżona do zera. Jednak w II połowie roku odnotowaliśmy gwałtowny wzrost zainteresowania tego rodzaju pojazdami. W samym tylko IV kwartale wartość sfinansowanych samochodów ciężarowych wyniosła 2.841 mln zł i była o 64% wyższa niż w IV kw. poprzedniego roku. W całym 2013 roku firmy leasingowe sfinansowały umowy, których przedmiotem były samochody ciężarowe o wartości 8,4 mld. zł.. To cały czas o prawie 1 mld zł mniej niż w latach najlepszej koniunktury, ale zupełnie w odmiennych, znacznie trudniejszych, warunkach rozwoju gospodarczego. W roku ubiegłym w tej części rynku oddano do użytkowania ciągniki siodłowe o wartości 4,7 mld zł oraz naczepy i przyczepy o wartości ponad 2 mld. zł. Wartość pozostałych samochodów ciężarowych o całkowitej dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t wyniosła 1,6 mld zł. Wzrost zainteresowania samochodami ciężarowymi, to z jednej strony efekt stopniowego wychodzenia strefy euro z recesji, skąd głównie płyną zamówienia na przewozy, z drugiej jednak efekt wzmożonego zainteresowania pojazdami spełniającymi wymogi normy emisji spalin Euro 5, tak aby zdążyć przed zapowiedzianym na rok 2014 wprowadzeniem kolejnej, szóstej normy, która jeszcze bardziej zaostrza limity emisji spalin. Wydaje się, iż wejście w życie nowych norm emisji spalin wpłynie na obniżenie tempa rozwoju, jakie obserwowaliśmy w ostatnim kwartale ubr.
W roku bieżącym spodziewamy się dalszego wzrostu rynku pojazdów ciężarowych na poziomie ok. 16%.
Z pozytywnym trendem mieliśmy także do czynienia w rynku maszyn i urządzeń. W 2013 roku sfinansowano w tej części rynku transakcje o wartości 11,2 mld zł tj. o ok. 1,5 mld zł więcej niż w rekordowym jak dotychczas roku 2008. Wraz z trwającym napływem funduszy unijnych liderem w rynku pozostaje sprzęt rolniczy. Po dwuletnim okresie wzrostów na rynku maszyn i urządzeń budowlanych i drogowych w latach 2010-2011, kolejne dwa lata to ponownie spadki obrotów. W 2013 roku sfinansowano w tej części rynku transakcje o wartości 1.227 mln zł, tj. 14,7% mniej niż rok wcześniej. Jest to najgorszy wynik, jaki odnotowano na przestrzeni ostatnich ośmiu lat. Spadek zainteresowania finansowaniem inwestycji, z wykorzystaniem zewnętrznych źródeł finansowania, potwierdzają także badania GUS. Zebrane w październiku ubr. wyniki wskazują, że 34,9% badanych przedsiębiorstw branży budowlanej deklarowało wykorzystywanie leasingu w finansowaniu inwestycji. Jest to najgorszy wskaźnik jaki odnotowano od 2007 roku. Jeszcze mniejsze zainteresowanie. 32,4% firmy budowlane przejawiają kredytem. Wydaje się, że ten sektor rynku ma już najgorsze za sobą. Rok 2014 r. to początek nowego budżetu Unii Europejskiej, a tym samym kolejnego napływu środków przeznaczonych na inwestycje budowlane i drogowe w sektorze publicznym. Co prawda, szerszy strumień pieniędzy zostanie uruchomiony dopiero w przyszłym roku, jednak w 2014 należy się spodziewać pierwszych przetargów w tym zakresie. Spodziewamy się zatem zatrzymania, trwającego od 2012 roku, trendu spadkowego i silniejszego odbicia w rynku maszyn i urządzeń budowlanych w kolejnym, 2015 roku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.